"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Camilla Brorsson på sitt kontor
Publicerad: 2025-01-29 Uppdaterad: 2025-01-30, 08:23

Omtyckt lektor får fint pris

PORTRÄTT Varje termin delar studenterna på Läkarprogrammet ut Terminens ros till en lärare som betytt extra mycket. På Termin 7 ht-24 fick Camilla Brorsson, adjungerad lektor och specialistläkare i anestesiologi och intensivvård utmärkelsen.

Camilla Brorsson på sitt kontor

Grattis Camilla! Hur känns det att få denna utmärkelse?

– Tack! Jag är jättestolt och jätteglad. På något sätt är det ett kvitto på att det pedagogiska tänket man har uppskattas. 

Camilla, som undervisat länge, både på kliniken och under senare tid med föreläsningar, har genom åren gått kurser, provat vad som fungerar och inte. I år provade hon att presentera pedagogiska modeller för studenterna istället för att bara göra dem i bakgrunden. 

– Jag visade att så här kan ni tänka för att ställa frågor för att komma längre i er utveckling, och det verkar ha fungerat säger Camilla Brorsson.

Pedagogiken är viktigt för studenterna att ha med sig i sin roll som framtida läkare, mot patienter, anhöriga och kollegor. Något som Camilla vill hjälpa till att lära ut. 

– Ju längre man arbetar desto större del tar pedagogiken av ens arbete. Det är hela tiden undervisning av ST läkare, studenter, det sker varje dag. Det gäller att backa själv och undervisa, förklarar Camilla. 

Att se när det säger klick

När det kommer till undervisningen tycker Camilla det är viktigt att man väcker ett intresse, när de börjar fråga. 

– Det roligaste är att se när det säger klick. Och när de går hem och läser på, och kommer tillbaka med frågor. Då har man stimulerat någonting, säger Camilla.

Medicinska fakulteten anordnar varje år en lärardag, och där fick Camilla med sig ett citat som hon eftersträvar i sin lärarroll. 

– Där sa dom "Det ni serverar är information. Det måste processas för att bli kunskap". Det tyckte jag var tänkvärt. För man serverar inte kunskap, man serverar information. Så det tog jag med mig, och uppmuntrar studenterna att reflektera på vägen hem, för att göra om information till kunskap, förklarar Camilla. 

För Camillla är det viktigt att studenterna känner sig sedda, och hon försöker att lära sig namnen på dem. Sedan är det en del grundläggande kunskaper som är viktiga att studenterna får med sig. 

– Dels rent personligt så vill jag att de blir sedda, det är viktigt. Sen försöker jag lära mig namnen på alla. Sedan ska jag skicka med dem vissa grundkunskaper som fri luftväg, att förstå när någon är riktigt sjuk och principer för hur man söver någon. Det är vissa grundbultar som upprepas hela tiden, både i casen och i simuleringen. Jag klev på en väldigt genomtänkt kursplan, säger Camilla. 

Framtidsplaner

Camilla både undervisar och är ämnesansvarig på anestesiblocket på termin 7 på Läkarprogrammet. Dessutom arbetar hon med blocket på kommande termin 12 på Läkarprogrammet som kommer att handla om det vanliga och det farliga, där det vanliga handlar om primärvård, och det farliga om akutsvikt i vitala funktioner. Hon är också bihandledare till fyra doktorander. 

Camillas personliga mål framåt är en docentur och pedagogisk meritering. En docentur kräver både mycket forskning och undervisning och är en långsiktig plan. Målet i närtid är att jobba mot att bli meriterad lärare. 

– Det är mitt jobbmål på universitetssidan, berättar Camilla. 

Att Camilla är en omtyckt och flexibel lärare vittnar motiveringen som studenterna på termin 7 skrivet på diplomet för Terminens ros. 

– Schemaändringarna som det står om handlar om att det var någon som ville se en speciell operation, ja då flyttade jag om i schemat. För det kan stimulera samtidigt som själva operationen blir ett lärande i sig, menar Camilla. 

Bredvid Terminens ros diplomet hänger även ett annat diplom som Camilla fick under 2024; the Gyllene Headset Award från Akut Neurologi Sverige. Ett pedagogiskt pris från Neurologernas akutsektion. 

– Jag blev jättelycklig, och oväntat det också, berättar Camilla. 

 

 

 

Ett ömsesidigt lärande

Redan som liten kände Camilla att läkaryrket lockade. Efter gymnasiet hann hon dock arbeta som lärarvikarie under sex månader innan hon sökte och kom in på Läkarprogrammet.

Under sin AT tjänst märkte Camilla att hon fungerade bra i akuta situationer, och insåg att anestesi och intensivvård var något som passade henne. Hon sökte därefter en ST tjänst som hon fick. Efter halva tiden under ST tjänsten flyttade hon till Umeå, där hon nu både arbetar och forskar. 

Idag, som adjungerad lektor kombinerar hon läkaryrket med lärarrollen. Camilla har en bakgrund som sångerska i flera band och varit chef, bland annat på IVA, och ordförande i SFAI (En delförening i svenska IVA sällskapet reds.anm). Något hon tror underlättar i lärarrollen. 

– Jag tror att det är en fördel, för man står på scen när man föreläser, att känna sig bekväm i det och våga ta plats, förklarar Camilla. 

Erfarenheten från tidigare uppdrag och åren i tjänst skapar en trygghet i rollen som lärare. 

– Just att känna sig trygg, när man har jobbat så pass länge så har man kött på benen. Det kan komma frågor och du vet vad du ska svara när det kommer. 

När man inte vet vad man ska svara tvekar inte Camilla att ta reda på det. 

– Då säger jag, det här måste jag läsa på, vilket händer ganska ofta på casen. Då går jag och letar referenser, så nästa gång vi träffas så kan jag visa att det stämmer det vi sa, förklarar Camilla. 

På så vis sker ett ömsesdigt lärande.  

– Jag lär mig jättemycket när jag har studenter, säger Camilla. 

Motivering Terminens ros

Terminens ros HT 24 tilldelas Camilla Brorsson av termin 7 på läkarprogrammet vid Umeå universitet med motiveringen:

för att du med glädje och entusiasm undervisar oss i både teoretiskt och praktiskt svåra ämnen som efteråt känns mindre omöjliga. Tack för att du under denna termin väckt ett intresse hos många, varit tillmötesgående med schemaändringar och lagt tid på det vi önskat. 

Kontakt

Camilla Brorsson
Adjungerad universitetslektor
E-post
E-post