Publicerad: 2023-08-22 Uppdaterad: 2023-10-13, 11:09

IT-chef återvänder till sina rötter i Företagsforskarskolan

PORTRÄTT Nils-Petter Augustssons första kontakt med Företagsforskarskolan var som doktorand. Idag, flera år senare, har han återvänt till sina akademiska rötter men den här gången i en annan roll, som samarbetspartner. Vi satt ner med honom för att prata om hans resa från student till IT-chef, återkomsten till universitetsvärlden och hur hans tidigare erfarenheter nu kommer till nytta i arbetet på Region Västerbotten.

Bild: Sara-Lena Brännström

Vägen från universitetet till Nils-Petter Augustssons kontor är lång och snirklig. Medan regnet häller ner utanför kryssar vi oss fram via sjukhusets huvudentré genom korridorer och trappor för att till slut hamna i ett litet, avskilt rum.

Nils-Petter Augustsson är avdelningschef på Region Västerbotten sedan fem år tillbaka. Hans professionella resa har även den varit lång, med en del hinder och svängar längs vägen. Vid millennieskiftet gick han ut Samhällsvetarprogrammet vid Umeå universitet, med inriktning mot informatik, ekonomi och organisation.

IT-kraschen ändrade planerna

– Jag kom ut 2000, var supertaggad och skulle börja jobba. Jag hade i praktiken ett jobb som väntade på ett IT-företag. Sen kom IT-kraschen och då blev det inget av det. I stället började jag jobba på Institutionen för informatik på universitetet, som adjunkt. Jag var där några år innan lågkonjunkturen slog till även där, säger Nils-Petter Augustsson.

Efter några år av upp- och nedgångar lyckades han till sist etablera sig i branschen och fick 2005 anställning som konsult på det som då hette WM-data, ett IT-företag som senare köptes upp av brittiska Logica och sedermera även kanadensiska CGI.

Vi var den första kullen, så allting var nytt och spännande

2009 började han som doktorand på Företagsforskarskolan. Under de åren fortsatte han jobba på WM-data samtidigt som han studerade sin egen organisation med fokus på tjänsteleveranser och självbetjäningslösningar.

– Konsultvärlden är mycket här och nu med fokus på lönsamhet, man tittar sällan långt bakåt eller reflekterar. Så vi tänkte att det var intressant att se över tid hur det gick med de här verktygen som företaget hade utvecklat, säger han.

Genom Företagsforskarskolan fick Nils-Petter Augustsson fick möjlighet att fördjupa sig i det han tidigare studerat och få nya infallsvinklar på sin verksamhet.

– Det var mycket givande. Vi var den första kullen, så allting var nytt och spännande. Jag träffade många intressanta människor och vi hade roligt tillsammans. Jag trivdes verkligen under den tiden, berättar han om sin tid som doktorand.

Nära samarbete med universitetet

Nils-Petter Augustsson skrev flera vetenskapliga artiklar som publicerades, men någon avhandling har det ännu inte blivit. Att växla fokus mellan det praktiska arbete och teoretiska forskningen visade sig vara en utmaning.

– I år har jag sagt att det är sista chansen om det ska bli något. Jag gillar inte att ha ogjorda saker när man är så nära. Nu jobbar jag i en organisation där doktorsexamen är något man ska sträva efter och som premieras, säger Nils-Petter Augustsson.

Som IT-chef jobbar han med allt från infrastrukturella frågor till projektledning, arkitektur och utveckling. Region Västerbotten har ett nära samarbete med universitetet och forskning har blivit en allt viktigare del av verksamheten.

Nytt projekt inom Företagsforskarskolan

Sedan två år tillbaka är Nils-Petter Augustsson mentor för en doktorand på Institutionen för informatik, där han tidigare arbetade. Dessutom återknöt han nyligen kontakten med Företagsforskarskolan genom ett projekt där Region Västerbotten är samarbetspartner och finansiär.

Projektet leds av doktoranden Lars Mattsson och professor Patrik Rydén på Institutionen för matematik och matematisk statistik, och det de ska titta på är hur artificiell intelligens, AI, kan användas för att förutsäga vårdtiden för en patient som opererats.

AI är inget nytt inom sjukvården, men de standardmodeller man tidigare använt har sina utmaningar. Hur ska man till exempel hantera att patienter inte kan skrivas ut under nätter och helger?

– Det är klockrent att kunna få in en forskningsdel i just det här området kring AI och prediktering som är så hett nu. Det kan gå ganska snabbt att nå effekt med AI, men det gäller också vi förstår vad vi gör. Vi har inte haft någon bredare forskningsansats på det här tidigare och jag ser det som ett jätteviktigt steg på resan regionen gör mot att använda data som strategisk resurs, säger Nils-Petter Augustsson.

Forskningens mål är en mer effektiv resursanvändning inom den postoperativa vården. Samtidigt strävar de efter att dessa metoder ska kunna överföras till andra områden inom sjukvården.

"Kul och utvecklande"

I dagens teknikdrivna värld ser Nils-Petter Augustsson samarbetet mellan akademi och industri som nödvändigt. Han menar att universitetet kan bidra med forskning om användningen av data, och företag eller andra organisationer i sin tur kan erbjuda praktiska tillämpningar av denna forskning.

Nu ser han fram emot sin nya roll som samarbetspartner i Företagsforskarskolan.

– Det känns viktigt att se till att jag utgör ett stöd för doktoranden och ser till att skapa bra förutsättningar. Det är min roll. Sedan tycker jag att det är ett intressant ämne. Matematik på ett djupare plan är inte min specialitet, men jag lär mig mycket nu. Det är kul och utvecklande, säger han.

Intervjun är slut och det är dags att säga hej då. Nils-Petter visar mig ut ur rummet och pekar på en bakdörr alldeles i närheten.

– Du kan gå ut där, då kommer du direkt ut på stora vägen och har universitetet rakt fram.

Ibland är det närmare än man tror mellan universitetet och IT-chefens arbetsrum.

Läs mer om projektet i Företagsforskarskolan som leds av doktoranden Lars Mattsson.