"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Åsa Otterbjörk och Suvi Karjalainen, Institutionen för språkstudier
Publicerad: 2024-11-07

Ger röstvård och talträning till blivande lärare

PORTRÄTT Rösten är ett av lärarens viktigaste verktyg men att vara lärare kan också slita på rösten. Lärarutbildningen vid Umeå universitet erbjuder sina studerande en unik chans till röst- och talträning. Det inkluderar röstvård och stöd i uttal. Denna omfattning av förebyggande röstvård och talträning finns inte vid någon annan lärarutbildning i landet.

Bild: Sandra Lundström
Åsa Otterbjörk och Suvi Karjalainen, Institutionen för språkstudier

–  Olika saker kan påverka rösten, till exempel spänningar i käkar, stress och knutor på stämbanden. Men rösten kan även låta annorlunda när du undervisar på ett annat språk. Syftet med undervisning kring röst och tal för blivande lärare är att ge kunskap om röstfunktion och röstergonomi och därmed förebygga framtida röstbesvär, säger Suvi Karjalainen, logoped, Institutionen för språkstudier. – Ett annat syfte är att de blivande lärarna ska kunna använda rösten som ett pedagogiskt verktyg.

Syftet med undervisning kring röst och tal för blivande lärare är att ge kunskap om röstfunktion och röstergonomi och därmed förebygga framtida röstbesvär

Alla studenter som läser någon lärarutbildning har schemalagd undervisning i röst och tal. Studenter som läser förskollärar-, grundlärar- och ämneslärarprogrammet blir även erbjudna individuellt stöd.

– Vi har föreläsningar och workshoppar där vi pratar om vilka aspekter som gör en röst intressant att lyssna på och om riskfaktorer som kan leda till rösttrötthet. Vi uppmuntrar också studenter att ta kontakt med oss för att boka in en individuell träff, säger Suvi Karjalainen.

– Det är inte ovanligt att studenter hör av sig i samband med att de gör verksamhetsförlagd utbildning, därför att då blir de mer medvetna om hur viktig rösten är i läraryrket, säger Åsa Otterbjörk, logoped, Institutionen för språkstudier.

Förebygger rösttrötthet

De som besöker logopederna spelas in när de läser en text, något som kan upplevas som läskigt, berättar Åsa Otterbjörk.

– Studenter kan ha en föreställning om hur de låter och känna en olust inför sitt sätt att prata. När vi lyssnar på inspelningen ringar vi in det som är prioriterat att jobba med och gör upp en plan. Vi anpassar också röstträningen till olika undervisningssituationer och miljöer så att studenterna övar på att ta plats med rösten.

Tidigare studenten och numera läraren, Emma-Christina Landqvist, var en av de som vände sig till logopederna under sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU).

–  Under min VFU upplevde jag att jag blev trött i rösten efter att ha pratat högt under längre stunder. Det och en förkylning ledde till att jag tappade rösten. Mitt mål var att hitta sätt och tekniker för att kunna prata högt och länge utan att trötta ut rösten, säger Emma-Christina.

Emma-Christina fick individuellt stöd främst via Zoom vilket hon tycker fungerade smidigt. Teknikerna som hon lärde sig använder hon dagligen.

– Jag arbetar som lärare och mitt främsta verktyg är min röst. För att kunna prata länge inför stora grupper använder jag mig av teknikerna Suvi lärde mig. Det är allt från att andas med magen, slappna av i käken till att prata med magstödet. 

Om studenterna blir mer säkra och vågar prata mer så gynnar det dem själva och även undervisningen.

Stöttar i uttal

Flera av de som läser till lärare har lärt sig svenska som andraspråk i vuxen ålder och kan ha behov att öva på till exempel uttal och prosodi.

– Det kan handla om små saker som gör stor nytta, en del behöver till exempel träna på att förlänga rätt ljud i en betonad stavelse så att väggen och vägen inte låter likadant, och när de har lärt sig det gör det stor skillnad för deras uttal. Om studenterna blir mer säkra och vågar prata mer så gynnar det dem själva och även undervisningen, avslutar Åsa Otterbjörk.

En student som har sökt sig till logopederna för att få hjälp med uttal är Floride Batungwanayo. Hon läser VAL, Vidareutbildning av lärare.

– Det är många ord och begrepp i mina ämnen som kan vara svåra att uttala. Blir det fel uttal då kan omgivningen och elever tolka orden och meningarna fel. Mina mål är att kunna läsa, skriva och uttala mig på svenska utan hinder. 

Det var via kursen Specialpedagogik i pedagogiska verksamheter som Floride fick veta om att det går att få stöd med uttalsträning. 

– Först fick jag övningar i god tid via mail som jag fick träna på, och sen fick jag läsa upp orden och meningarna för Åsa på Zoom. Det har fungerat bra, avslutar Floride.

 

Kontakt

Suvi Karjalainen
Universitetsadjunkt
E-post
E-post
Telefon
090-786 72 89
Åsa Otterbjörk
Universitetsadjunkt
E-post
E-post
Telefon
090-786 53 99