"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2021-12-16

Från högar av blanketter till plattform för effektivare vård

PORTRÄTT Idén kom runt 2018 och nu underlättar den digitala plattformen vårdplaneringen på flera enheter över landet. Samtidigt får tusentals patienterna bättre koll på sina vårdförlopp genom säkra vårdkontakter. En av de som finns bakom plattformen Patientkollen är forskaren och neurokirurgen Pedram Tabatabaei vid Umeå universitet och Norrlands universitetssjukhus.

Text: Karin Borge Renberg
Bild: Jennifer Samuelsson

På Neuromoduleringsenheten vid neurokirurgiska kliniken behandlar Pedram Tabatabaei bland annat patienter med kronisk nervsmärta genom att operera in komplicerade och dyrbara elektrodimplantat i ryggmärg och hjärna. En lyckad behandling betyder mycket för patienterna och en effektivare vårdplanering kan leda till fler nöjda patienter och bättre använda resurser. En behandlad men inaktuell remiss kan till exempel kosta regionen flera hundra tusen. Det var tack vare arbetet med en kvalitetsdatabas i kombination med en lösning från den välreglerade finans- och försäkringsbranschen som plattformen började ta form.  

Har man nöjda patienter, tänker man att man gjort nytta och då mår man bra. 

Vad drivs du av i ditt arbete? 

– Jag vill erbjuda mina patienter bästa möjliga vård och att de är nöjda, parallellt med att vi har en bra arbetsplats där alla medarbetare trivs. Har man nöjda patienter, tänker man att man gjort nytta och då mår man bra.

– Våra patienter har idag en bättre tillgänglighet till oss och kan medverka på ett annat sätt eftersom de har kontroll över sitt vårdförlopp. De vet vad som ska hända och när. Det i kombination med att plattformen frigör tid från administration till kliniskt arbete med våra patienter gör att vi känner att vi hinner med och kan erbjuda bättre vård. 

Vad var det som gjorde att du tog klivet att utveckla din idé?

–  Bästa drivkraften är lathet. Jag fick i uppdrag från ledningen att starta upp en kvalitetsdatabas för att följa upp våra patienter, och titta på nyttan våra behandlingar gör. Det var ett berg av frågeformulär vi skulle skicka ut, hantera och analysera för varje patient helt manuellt. Den administrativa bördan blev enorm för en liten enhet som oss. Det var då jag kom i kontakt med Jens Lundmark, som trodde att vi skulle kunna modifiera den digitala plattformen han utvecklat efter våra behov. Nu rullar hela vår verksamhet i denna plattform digitalt, automatiserat och säkert. 

–  Sedan är det otroligt intressant att lösa problem. Den här typen av digitala verktyg gör att man identifierar flaskhalsar och ständigt kan utveckla verksamheten. Det är stimulerande att sedan försöka lösa dem både med nya funktionaliteter i plattformen och med nya arbetssätt. 

Vad är din upplevelse och dina tankar kring idéutveckling?? 

– Det mesta har vi löst själva, att Jens redan hade bolag underlättade nog, men vi har till exempel fått hjälp med juristtjänster kopplat till avtal och GDPR från Innovationskontoret.

– Jag tror att många fastnar i att utforma den perfekta affärsplanen eller produkten, i stället för att kavla upp ärmarna och få saker att hända utifrån en lägstanivå, en betaversion. Den kan man sedan jobba vidare på och utveckla sina affärsmöjligheter från. Vår lägstanivå var de regulatoriska kraven. I början tänkte vi bara på datainsamling och nu är plattformen ett fullskaligt administrativt verktyg där man med bankID loggar in för att administrera och kommunicera säkert med patienter och vårdpersonal.  

Vill du dela något tips till andra? 

– I stället för att bli rädd för svårigheter, som regulatoriska krav, kan du använda dig av dem för att skapa en bättre produkt och försprång till dina konkurrenter.

– Sikta inte på att ha den perfekta produkten. Lansera en betaversion, få feedback från dina kunder, utveckla den vidare och få feedback igen. Om du utvecklar det du tror är den hundraprocentiga produkten, sätter den på marknaden och det visar sig att ingen vill använda det då har du slösat bort en massa tid och resurser. Om du har en dialog med dina kunder allt eftersom växer det fram något som är väldigt användarvänligt. Det är så vi har försökt jobba nära våra kunder och utifrån deras behov. 

Vad drömmer du om att ditt arbete och innovationsprojekt ska leda till?

– Jag ser hur mycket nytta man kan göra och vilka resurser vi kan spara, särskilt inom den offentliga sjukvården, självklart eggas man av det.

– Efter att ha jobbat 20 år inom vården vet jag vilka svårigheter verksamheten dras med. Om vi kan vara med och påverka, göra arbetsmiljön bättre och mer hållbar för vårdanställda, samtidigt som vi bidrar till bättre vård med högre kvalitet, så är det fantastisk.  

Har du en idé som kan göra skillnad?

Hör av dig till innovationsstödet vid Umeå universitett. Vi hjälper forskare, studenter och anställda vid Umeå universitet att förädla och förverkliga sina idéer.

Enklaste sättet är att kontakta oss på info@umuholding.se för att boka ett första idémöte där vi pratar om din idé och om vilka möjligheter som finns. Du kan självklart kontakta någon av oss direkt.