Publicerad: 2024-09-27

PORTRÄTT

Bild: Mattias Pettersson
Lars Norqvist

Vad handlar projektet om?
I projektet undersöks AI-applikationer (Artificiell Intelligence) och hur de kan göra skillnad för ledare i olika sektorer i samhället men framförallt och mer specifikt för ledare inom skola och utbildning. En viktig ambition med projektet är mer kunskap om AI i relation till styrning och ledning genom ökad förståelse om hur AI, såsom stora språkmodeller samt algoritmer och modeller för maskininlärande, kan användas av ledare och hur det inverkar på deras styrning och ledning. Nyckelbegrepp som kommer att undersökas är beslutsfattande, ansvar och ansvarighet, tilltro samt autonomi.

Vad har du kommit fram till?
Än så länge är projektet i en uppstartsfas där planerad datainsamling kommer pågå under hösten 2024.

Vilken betydelse har detta för forskningsfältet?
Det betyder mycket att få möjligheten till fördjupad förståelse av AI och hur det kan påverka ledare och deras styrning och ledning. Det är spännande att söka fördjupad förståelse om vilken AI som verkligen har betydelse för ledare för att sedan bidra till hur policy kan utformas på olika nivåer i samhället i relation till omsättning av AI i olika typer av verksamheter. Jag menar att mitt bidrag till AI-forskning är unikt på det sätt att det fokuserar på ledares användning av och förhållningssätt till AI, särskilt inom skola och utbildning där det finns ett behov av denna kunskap som komplement till annan viktig forskning som behandlar AI och hur AI kan omsättas i skolpraktiken.

Vilken betydelse har AI Policy Lab haft för projektet?
AI Policy Lab erbjuder ”en möjlighet för forskare från olika fakulteteter vid Umeå universitet att söka korttidsstipendier och permanent anställning för att integrera etiska, juridiska och sociala överväganden i alla faser av AI-utvecklingen. Artificiell intelligens och dess möjligheter bör användas på ett ansvarsfullt sätt och vara till nytta för människor och samhälle, säger professor Virginia Dignum”, vid AI Policy Lab.