Sjukhusfysiker Umeå

Bild: Heléne Andersson

Publicerad: 2024-06-20 Uppdaterad: 2024-06-30, 18:22

Den hundrade sjukhusfysikern har examinerats

REPORTAGE 2002 examinerades den första studenten som sjukhusfysiker vid Umeå universitet. Nu, år 2024, klev den 100:e studenten upp och examinerades. På plats fanns både den första och den tredje studenten tillsammans med examinator Jonna Wilén.

Pia Grahn var den allra första studenten vid Umeå universitet att examineras som sjukhusfysiker. Nu, 22 år senare, fanns hon tillsammans med Tufve Nyholm som var den tredje att examineras, på plats för att delta i opponering och examinering av de tre senaste studenterna. där en av dem blir nummer 100.

Utbildningen har funnits i sin nuvarande form sedan 1996 och varje år finns plats för tio studenter. Oftast läser mellan fem till sju studenter varje läsår. När Pia Grahn, Tufve Nyholm och Ulrica Björeland examinerades fick de läsa lite längre för att kunna ta ut både sjukhusfysikerexamen och civilingenjörsexamen. Utbildningen idag är bättre integrerad i teknisk fysik-utbildningen vilket för att man nu kan man ta ut båda examina på samma tid som en vanlig civilingenjörsexamen tar.

För att komma in på utbildningen krävs behörigheter i en del kurser.

– Förkunskaperna som krävs är grundläggande behörighet och Biologi 1, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4 eller Matematik E, säger Helena Grip, som är ny studierekor för Sjukhusfysikerutbildningen.

Inriktning: Sjukhusfysiker

De första studenterna vid utbildningen minns tillbaka på studietiden som intressant, rolig och kreativ.

– Jag tyckte om idén om att utbilda mig till ett yrke. Jag skulle ha en ganska förutbestämd uppgift när jag var klar. Att vara civilingenjör är så brett och jag kunde inte föreställa mig vilket jobb jag skulle kunna få då. Jag var också intresserad av medicin men ville inte bli läkare, berättar Pia Grahn.

Tufve Nyholm, sjukhusfysiker och prefekt vid Institutionen för diagnostik och intervention hamnade på utbildningen lite av en slump, men ångrar sig absolut inte.

– Det var inget direkt aktivt eller medvetet val utan slumpen. Men det visade sig falla ut väl, menar Tufve Nyholm.

Det som gjorde stort intryck var framför allt examensarbetet minns han.

– Det jag framförallt kommer ihåg var att examensarbetet var väldigt roligt. Ett kreativt arbete som låg relativt nära till att komma till nytta, och som även ledde till doktorandstudier, berättar Tufve Nyholm.

Olika riktningar i livet

De tre nyexaminerade sjukhusfysikerna ser också med tillförsikt på framtiden. En framtid som tar olika vägar för de tre.

– Det känns lite overkligt att vi är klara nu. Många år av ens liv, men det har varit väldigt kul och givande. Nu har jag fått jobb i Stockholm på Karolinska, säger Herman Lundback.

För Markus Sundin kom inspirationen från läkarstudenter han delade korridor med.

– Jag kom in på det här spåret när jag delade korridor med ett gäng läkarstudenter. Då blev jag intresserad av dem att läsa mer mot medicin. Nu ska jag flytta till Västerås och arbeta som sjukhusfysiker där, berättar Markus Sundin.

För Annelie Nilsson väntar nya utmaningar här i Umeå, när hon i höst siktar på att bli doktorand.

– Examensarbetet har varit jättespännande. Det har varit väldigt roligt att få jobba nära den kliniska delen. Nu ska jag börja doktorera här i Umeå till hösten, mot AI och inom strålbehandling, säger Annelie Nilsson.

Är du nyfiken på utbildningen? Läs mer här!