"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Emelie Johansson
Publicerad: 2025-02-04 Uppdaterad: 2025-02-10, 10:09

Blivande lärare vidareutbildade sig i samiska kulturstudier

PORTRÄTT En ”kurs som alla i vårt land behöver läsa för att få kunskap om vår egen historia” – så beskriver Emelie Johansson innehållet i kursen Fatta Sápmi! som hon läste sommaren 2024. Hon studerar till förskollärare och kunskaperna från kursen tar hon med sig till sitt framtida yrke – men som hon också berättar – även till rollen som medmänniska och samhällsmedborgare.

Emelie Johansson

– Jag har blivit stärkt i min egen identitet och känner mig tryggare i hur vår historia har sett ut och hur det ser ut idag. Jag kan vidareutbilda andra i den kunskapen både i mina yrken som förskollärare och yogalärare men också som medmänniska och samhällsmedborgare. 

Emelie har vuxit upp i norra Sápmi och beskriver att ett motiv till att hon sökte kursen Fatta Sápmi var för att hon saknar en del av sin egen historia. Hon lyfter också fram att det är viktigt att känna till Sveriges historia även för de som inte har sitt ursprung i Sápmi eftersom koloniseringen av Sápmi har påverkat och fortfarande påverkar hela landet.

Min lust att fortsätta lära mig om samisk kultur och historia har förstärkts.

– Trots att jag levt i Sápmi hela mitt liv och har arbetat i flertalet samiska förvaltningskommuner stöter jag på människor dagligen som inte förstår vad Sápmi är för något eller som inte har några erfarenheter eller kunskaper av och om den samiska kulturen, historien eller språket, från tidigare skolgång eller andra samhällsinstanser.

Distansstudier innebär frihet men kräver också disciplin

Att läsa på distans innebär stor frihet att plugga på annan plats för de som inte kan eller vill flytta. Efter några år längs kusten har Emelie återvänt till fjällen och ser distansstudier som ett sätt att vidareutbilda sig på utan att behöva flytta. Men hon poängterar samtidigt att distansstudier kräver disciplin och motivation eftersom det inte finns ett fysiskt klassrum att gå till.

– Eftersom vi hade träffar eller föreläsningar nästan varje vecka i kursen (förutom under juli) var det mer motiverande att slutföra den här kursen än vad jag har känt med andra kurser. Lärarna skapade också kursinnehållet på ett sätt som gjorde att jag blev ännu mer motiverad till att lära mig mer om innehållet. De skapade också en känsla av att vi tillhörde en ”klass” och vi sågs i ”klassrummet” rätt ofta vilket bidrog till att jag ville delta på online-klasserna. 

Engagerade lärare

Om lärarna och kursinnehållet beskriver Emelie att hon är väldigt nöjd och att kursen var informationsrik och bred samt att hon upplevde lärarna som engagerade.

Det märktes att lärarna har arbetat med frågor som rör Sápmi under en lång tid med tanke på deras gedigna kunskap och ödmjukhet inför att arbeta med det kursinnehåll vi fick ta del av

– Kursen hade gärna fått vara längre eller ha någon påbyggnadskurs för att kunna/hinna dyka djupare då det finns så mycket att lära om Sápmi som inte lärs ut någon annanstans. Det märktes att lärarna har arbetat med frågor som rör Sápmi under en lång tid med tanke på deras gedigna kunskap och ödmjukhet inför att arbeta med det kursinnehåll vi fick ta del av. Litteraturen var relevant och viktig, något som jag hade önskat att alla hade fått ta del av tidigare i livet och genom den obligatoriska skolgången.

Var det något speciellt i kursen som överraskade dig?

– Hur väl den täcker samisk kultur och historia och hur kursinnehållet engagerade studenterna i kursen – vi hade alltid viktiga utgångspunkter och ny kunskap att diskutera vid varje tillfälle. Det var också väldigt positivt att lärarna hade lyckats få med så många och så viktiga föreläsare till våra seminarier. Min lust att fortsätta lära mig om samisk kultur och historia har förstärkts.