"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Björn Norlin
Publicerad: 2025-02-03

Arctic Six Chair undersöker framtidens lärarutbildning i Arktis

PORTRÄTT Pedagogen och historikern Björn Norlin utsågs till Arctic Six Chair i augusti 2024. I sin roll som Chair kommer han att undersöka lärarutbildningar vid svenska, norska och finska universitet för att försöka hitta nya sätt att inkludera samiskt innehåll i utbildningarna.

Bild: Mattias Pettersson
Björn Norlin

Björn Norlin, lektor i pedagogik och docent i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Umeå Universitet, har nyligen blivit utsedd till Arctic Six Chair. Under de kommande åren kommer han att tillsammans med kollegor i Umeå och vid andra nordliga universitet arbeta med ett projekt som syftar till att undersöka och förbättra lärarutbildningars samiska innehåll vid universitet i norra Sverige, Finland och Norge. Projektet har potential att omdana hur samisk kunskap förmedlas, synliggörs och integreras i utbildningssystemen i dessa länder, samt skapa en eller flera modeller för andra arktiska regioner att följa.

Forskare med lång erfarenhet av arktisk forskning

Björn Norlin är en engagerad och erfaren forskare med rötter i Sundsvall. Efter att ha studerat och arbetat som lärare vid University College Dublin och vid Mittuniversitetet fick han möjligheten att genomföra sin forskarutbildning i historia vid Umeå universitet och disputerade 2010. Sedan dess har han arbetat vid Umeå universitet där han nu har en fast tjänst vid Pedagogiska institutionen. Norlin har en lång historia av att arbeta med forskning relaterad till Arktis och har varit involverad i The Arctic Six sedan starten 2017. Hans tidigare forskning om utbildning i Arktis och utvecklingen av kurser med arktisk och samisk tematik har lagt grunden för det nuvarande Arctic Six-projektet.

En förbättrad lärarutbildning leder till bättre utbildade lärare, vilket i sin tur gynnar hela samhället.

Projektet ska undersöka samiskt innehåll i lärarutbildningar

Projektet som Norlin leder syftar till att undersöka hur lärarutbildningar vid universitet i norra Norge, Sverige och Finland inkluderar samisk tematik. Det är en jämförande studie som kommer att analysera utbildningarna på tre nivåer: systemnivå, institutionell nivå och individnivå. På systemnivå kommer lagar och riktlinjer att granskas, på institutionell nivå kommer utbildningarnas lokala förutsättningar att undersökas, och på individnivå kommer intervjuer med lärarutbildare att genomföras. Målet är att skapa en gemensam erfarenhets- och forskningsbaserad dialog om hur lärarutbildningarna kan organiseras och förbättras för att bättre förbereda lärare för att undervisa om samiska teman.

I november 2024 beviljade Vetenskapsrådet Norlin och hans forskningsgrupp 4,3 miljoner kronor för att inleda detta undersökningsarbete.

– Det känns helt fantastiskt. Nu kan vi inleda arbetet på riktigt. Medlen täcker möjligheten att inleda arbetet vid nordliga universitet, men drömmen vore förstås att kunna täcka ett ännu större område i framtiden.

Han fortsätter och menar att i framtiden kanske inte bara norra Sverige, Norge och Finland, utan hela Arktis (områden i Kanada och USA samt Grönland och Ryssland), kan dra nytta av de insikter och metoder som utvecklas genom projektet, och vice versa.

– Det är såklart ett utbyte och vi är väldigt angelägna om att få ta del av kunskaper och erfarenheter från andra delar av världen, säger han.

Hoppas kunna bidra med ny kunskap och förbättrade lärarutbildningar

Norlin hoppas att projektet inte bara ska leda till gemensamma publikationer och ett breddat nätverk av lärarutbildare och forskare vid nordliga universitet, utan även till gemensamma idéer för hur man kan jobba tillsammans med kunskap internationellt och gränsöverskridande. Han hoppas också att projektet ska bidra med bättre konkret kunskap om hur lärarutbildare arbetar med samiska frågor i praktiken och om vilka metoder som verkar fungera bäst.

– En förbättrad lärarutbildning leder till bättre utbildade lärare, vilket i sin tur gynnar hela samhället. Lärarutbildningen är en av de absolut viktigaste utbildningarna vi har, och det är vårt ansvar som forskare och lärarutbildare att hjälpa till att utveckla den. Sen är det såklart upp till enskilda lärare att, utifrån det förutsättningar som ges, använda den kunskap som de får med sig från utbildningen på bästa sätt, säger Norlin.

Med sin erfarenhet av pedagogisk forskning och samarbeten i Arktis kan Björn Norlin skapa förutsättningar för samverkan mellan lärarutbildningarna i de olika länderna, vilket gör att projektet kan bidra till en mer inkluderande och informerad värld.

Björn Norlin
Övrig/annan befattning, universitetslektor
E-post
E-post
Telefon
090-786 96 29