"False"
Hoppa direkt till innehållet
umu.se
För studenter
Bibliotek
För medarbetare
Logga in
Student
Alla studenter måste byta lösenord efter 7 maj.
Redigera
Redigera innehåll på umu.se
English site
Sök
Meny
X stäng menyn
Meny
Sök
Sök inom:
Sök inom:
Allt
Utbildning
Forskning
Personal
Studentwebb
Nyheter
Andra söktjänster
Hitta kurser och program
Sök kursplan
Sök välkomstbrev
Bibliotekets söktjänst
Sök i regelverket
Huvudmenyn dold.
Logga in
Student
Alla studenter måste byta lösenord efter 7 maj.
Redigera
Redigera innehåll på umu.se
English
Yvonne Knospe
Kontakt
E-post
yvonne.knospe@umu.se
Telefon
090-786 76 35
Verksam vid
Anknytning
Universitetslektor vid
Institutionen för språkstudier
Enhet: Språkdidaktik och pedagogiskt arbete
Plats
A, Humanisthuset, korridor HUM.K.2
Umeå universitet, 901 87 Umeå
Publikationer
Publikationer
Forskning
Forskning
Omnämnanden
Omnämnanden
2023
Review of Frisch & Rymarczyk (2021): Current Research into Young Foreign Language Learners’ Literacy Skills
Language Teaching for Young Learners
, John Benjamins Publishing Company 2023, Vol. 5, (1) : 110-113
Knospe, Yvonne
2023
Additional support for pupils with reading difficulties - a case study
Education Inquiry
, Routledge 2023, Vol. 14, (1) : 145-161
Knospe, Yvonne; Sturk, Erika; Gheitasi, Parvin
2022
Skrivande vid inlärningssvårigheter
Skrivdidaktik i grundskolan
, Lund: Studentlitteratur AB 2022 : 281-305
Knospe, Yvonne; Levlin, Maria; Waldmann, Christian
2022
Supporting advanced multilingual speakers as individuals: translanguaging in writing
Research anthology on bilingual and multilingual education
, Hershey, PA: IGI Global 2022 : 1638-1656
Skein, Etienne; Knospe, Yvonne; Sullivan, Kirk P. H.
2021
Berättelseskrivande på gymnasiesärskolan: en fallbeskrivning av utveckling av textkvalitet och skrivprocesser
Praktiknära pedagogisk forskning i det lärande nordiska nätverket Gemensamma Vägar: en antologi
, Umeå: Pedagogiska institutionen, Umeå universitet 2021 : 28-47
Knospe, Yvonne; Palm, Linnéa
2020
Schreiben mit digitalen Hilfsmitteln: Suchstrategien und Anwendungsmuster einiger schwedischer Deutschlernender
Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht
, TU Darmstadt 2020, Vol. 25, (2) : 157-179
Knospe, Yvonne; Malmqvist, Anita
2020
Supporting Advanced Multilingual Speakers as Individuals: Translanguaging in Writing
Handbook of Research on Cultivating Literacy in Diverse and Multilingual Classrooms
, Hershey PA, USA: IGI Global 2020 : 577-595
Skein, Etienne; Knospe, Yvonne; Sullivan, Kirk P H
2019
Schreibstrategietraining im Deutschunterricht: Textqualität und Schreibprozesse einiger schwedischer Lernender
German as a Foreign Language
, Cambridge: GFL 2019, (2) : 20-40
Knospe, Yvonne
2019
Observing writing and website browsing: Swedish students write L3 German
Observing writing: insights from keystroke logging and handwriting
, Leiden: Brill Academic Publishers 2019 : 258-284
Knospe, Yvonne; Sullivan, Kirk P H; Malmqvist, Anita; et al.
2019
Researching writing with observational logging tools from 2006 to the present
Observing writing: insights from keystroke logging and handwriting
, Leiden: Brill Academic Publishers 2019 : 1-29
Lindgren, Eva; Knospe, Yvonne; Sullivan, Kirk P H
2018
Metacognitive knowledge about writing in a foreign language: a case study
Metacognition in language learning and teaching
, New York: Routledge 2018 : 121-138
Knospe, Yvonne
2018
Sprache auf Mausklick? Zu digitalen Schreibhilfen im Fremdsprachenunterricht
LMS : Lingua
, (2) : 40-44
Knospe, Yvonne
2018
Fremdsprachliche Texte ganzheitlich bewerten
LMS : Lingua
, Vol. 3 : 43-46
Knospe, Yvonne
2017
Writing in a third language: a study of upper secondary students’ texts, writing processes and metacognition
Umeå studies in language and literature
, 36
Knospe, Yvonne
2015
Successful communication despite limited linguistic resources
Språkdidaktik: researching language teaching and learning
, Umeå: Umeå universitet 2015 : 171-185
Knospe, Yvonne; Malmqvist, Anita; Valfridsson, Ingela
Visa publikationer i DiVA
Forskargrupper
Gruppmedlem
LITUM
Forskningsprojekt
1 juli 2022 till 30 juni 2026
Att knäcka läskoden: undervisning i alfabetisk avkodning och morfologisk kunskap för grundskoleelever med lässvårigheter
30 maj 2022 till 31 december 2023
Läsutveckling
Publicerad: 26 feb, 2024
Litum-medlemmar medverkar på NCS-symposium
Publicerad: 16 dec, 2021
4 miljoner till forskningsprojekt om tidiga insatser för lässvaga
+ Visa mer
- Visa mindre