Mitt forskningsintresse rör sig främst kring texter, läsning och läsförståelse inom matematikämnet, s.k. ämneslitteracitet. Mitt avhandlingsarbete inriktades på lärobokstexter och på vilka sätt matematiska symboler och vanliga ord kombineras ihop i texter riktade till elever i olika åldrar. Med andra ord, vilken progression som finns i textstrukturerna där dessa två semiotiska system kopplas samman. Jag undersökte också hur olika sätt att strukturera texten påverkade läsprocessen och texternas läsbarhet. I mina studier använder jag gärna ögonrörelseteknik (eye-tracking) och jag är intresserad av att utveckla mer kvalitativa analyser av ögonrörelsedata för att kunna kombinera med de kvantitativa. I ett vidare perspektiv ligger även individualiserad undervisning inom mitt forskningsintresse.
Mediating mathematics: Proceedings of MADIF14. The fourteenth research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education, Örebro, March 19–20, 2024 : 49-60
Proceedings of the 45th conference of the international group for the psychology of mathematics education, Alicante: Psychology of Mathematics Education (PME) 2022 : 178-
Bergqvist, Ewa; Vingsle, Lotta; Österholm, Magnus; et al.
Proceedings of the 45th conference of the international group for the psychology of mathematics education, Alicante: Psychology of Mathematics Education (PME) 2022 : 318-