Jag är docent i pedagogik och mina forskningsintressen fokuseras på normer om föräldraskap, familjeliv och föräldrastöd. Mina teoretiska verktyg är ofta inspirerade av kritisk diskurspsykologi.
Jag är docent i pedagogik och arbetar med forskning och undervisning. Jag är också en av företrädarna för lika villkor på Pedagogiska institutionen.
I min forskning undersöker jag normer om föräldraskap, familjeliv och föräldrastöd. Jag granskar även kritiskt hur dessa normer är relaterade till föreställningar och ideal om t.ex. kön, sexualitet, ålder, social klass, etnicitet och funktionalitet. Ofta är jag nyfiken på frågor som: "vad anses vara en bra förälder?", "hur föreställer vi oss att en fungerande familj ser ut?" och "vilka föräldrar anses behöva stöd och varför?". Jag arbetar gärna med kvalitativa data och analyser inspirerade av kritisk diskurspsykologi för att förstå hur vi skapar mening kring föräldraskap/familjeliv. Genom min forskning är jag engagerad i forskarnätverket Family Research at Umeå University och the Swedish Network for Family and Kinship Studies.
Jag doktorerade 2006 med en avhandling om identitetsskapande i studentföreningar och hur kön och social klass får betydelse genom studenternas olika aktiviteter. Därefter har jag granskat statligt finansierat föräldrastöd och hur kön, social klass, ras/etnicitet och barn/barns perspektiv får betydelse på policynivå och i föräldrastödsmanualer. Jag har även undersökt vad som händer under en föräldrastödskurs när föräldrar gemensamt diskuterar vardagslivet, och hur de i individuella intervjuer beskriver ett gott föräldraskap och deras behov av stöd i familjelivet. Jag blev docent 2014 och har därefter forskat om hur föräldrar till prematura barn beskriver sina erfarenheter av kontakter med vård och skola. Jag har också undersökt hur ensamstående/singelpappor framställs i ett nätbaserat svenskt diskussionsforum. Därutöver är jag intresserad av medborgarfostran och hur den tar sig uttryck i familjer som regelbundet använder sig av så kallade RUT-tjänster.
Som lektor på pedagogiska institutionen undervisar jag framför allt på Personalvetarprogrammet och kurser som behandlar vetenskaplig metod (kvalitativ metod), sociala kategoriseringar i arbetslivet (t ex genus/kön, klass och etnicitet) och handledning av examensarbeten. På BIT-programmet undervisar jag på en kurs om sociala kategoriseringar och in-/exkludering i IT-miljöer. Jag har även varit med i arbetet att utveckla och undervisa på nätbaserade fristående kurser på grund- och avancerad nivå som behandlar normkritiska perspektiv på vardag och arbetsliv.
Därutöver undervisar jag också på forskarutbildningskurser och handleder doktorander.
I arbetet som likavillkors-företrädare samarbetar jag med Pedagogiska institutionens pedagogiskt ansvariga lärare för att främja lika villkor i våra utbildningar.