Docent i psykologi
Jag arbetar främst med forskning men undervisar också vid Institutionen för Psykologi. Det mesta av min forskning kan lite grovt sägas falla inom tillämpad psykometri. Det senaste projektet Perspective taking ability in future police officers: effects of training and professional practice syftar till att undersöka om och hur polisstudenters perspektivtagande, dvs förmåga att möta andra människor och kunna sätta sig in i andra människors situation, förändras under utbildningstiden. Vidare studeras också inställning och attityder till yrket och medarbetare, och huruvida de förändras under praktiken. En annan del av min forskning handlar om hur beteendefaktorer som testtagarstrategier, risktagande, motivation och testängslan, påverkar resultatet i ett prov. Dessa studier är relaterade till högskoleprovet. Yttterligare en del av min forskning består av studier inom området för minne och lärande i projektet Learning to engage the brain. Studierna fokuserar på effekter av upprepade test som ett medel för att främja lärandet. Grundtanken med projektet är att inte bara titta på hur effekter av upprepade test stärker lärandet utan också om personlighet eller kognitiv nivå har någon betydelse för storleken på effekterna.
Min undervisning sker på avancerad nivå inom Psykologprogrammet, i kurser som främst handlar om psykologisk testning, psykometri, testkonstruktion och vetenskaplig metod.
För övrigt disputerade jag i forskningsämnet Beteendevetenskapliga mätningar, 2011, där fokus ligger på konstruktion, utveckling och kvalitet (i termer av validitet och reliabilitet) i mätningar och bedömningar av olika slag. Innan jag påbörjade min forskarutbildning arbetade jag som forskningsassistent och utredare i projektet för körkortsprovet vid Institutionen för Beteendevetenskapliga Mätningar.