"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Personalbild Torulf Palm

Torulf Palm

Professor i pedagogiskt arbete med inriktning mot formativ bedömning, föreståndare för Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik och legitimerad lärare.

Vetenskaplig meritering: Docent

Kontakt

Verksam vid

Anknytning
Plats
Naturvetarhuset, huskropp A, plan 5, Johan Bures väg 16 Umeå universitet, 901 87 Umeå
Anknytning
Anknuten som professor till Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik (UFM) Roll: Föreståndare

Torulf Palm är professor i pedagogiskt arbete med inriktning mot formativ bedömning. Han är föreståndare för Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik (UFM) och forskningsledare för en forskargrupp i formativ bedömning. Han är även legitimerad lärare. Palms forskning inriktas mot formativ bedömning, motivation, matematiska resonemang och lärarfortbildning. Ett huvudfokus är att öka förståelsen av hur viktiga egenskaper i undervisnings- och lärandepraktiker påverkar motivation och lärande samt vilka förutsättningar lärare behöver för att utveckla dessa egenskaper. Forskningen bedrivs både som renodlade forskningsprojekt och som kombinerade forsknings- och skolutvecklingsprojekt i samarbete med lärare, skolor och kommuner

Scandinavian Journal of Educational Research
Brown, Gavin T. L.; Andersson, Catarina; Winberg, Mikael T.; et al.
Proceedings of FAME 1 – Feedback & Assessment in Mathematics Education (ETC 14): 5-7 June 2024, Utrecht, The Netherlands, Utrecht: Utrecht University 2024 : 35-38
Andersson, Catarina; Palm, Torulf
Cogent Education, Taylor & Francis Group 2024, Vol. 11, (1)
Palmberg, Björn; Granberg, Carina; Andersson, Catarina; et al.
Educational Studies in Mathematics, Springer Nature 2024, Vol. 115, (2) : 125-149
Säfström, Anna Ida; Lithner, Johan; Palm, Torulf; et al.
FAME 1 Proceedings: Feedback & Assessment in Mathematics Education 5-7 June, 2024 - Utrecht, The Netherlands, Utrecht: Utrecht University & ERME 2024 : 234-237
Palm, Torulf; Brown, Gavin T. L.; Palmberg, Björn
Research in Mathematics Education
Söderström, Sharmin; Palm, Torulf
Education Inquiry
Brown, Gavin T. L.; Andersson, Catarina; Winberg, Mikael T.; et al.
Frontiers in Education, Frontiers Media S.A. 2024, Vol. 9
Söderström, Sharmin; Palm, Torulf; Granberg, Carina
Proceedings of the 47th Conference of the International Group for thePsychology of Mathematics Education (Vol. 1), Psychology of Mathematics Education (PME) 2024 : 99-
Andersson, Catarina; Palm, Torulf; Winberg, Mikael T.
FAME 1 Proceedings: Feedback & Assessment in Mathematics Education 5-7 June, 2024 - Utrecht, The Netherlands, Utrecht: Utrecht University & ERME 2024 : 339-340
Arvidsson, Kristoffer; Palm, Torulf
CADMO, Edizioni Franco Angeli 2023, (2) : 9-20
Palm, Torulf; Andersson, Catarina; Palmberg, Björn; et al.
Frontiers in Education, Frontiers Media S.A. 2023, Vol. 8
Brown, Gavin T. L.; Andersson, Catarina; Winberg, Mikael T.; et al.
Frontiers in Education, Frontiers Media S.A. 2023, Vol. 8
Boström, Erika; Palm, Torulf
Frontiers in Psychology, Frontiers Media S.A. 2022, Vol. 13
Hofverberg, Anders; Winberg, Mikael T.; Palmberg, Björn; et al.
Studies in Educational Evaluation, Elsevier 2021, Vol. 68
Granberg, Carina; Palm, Torulf; Palmberg, Björn
Frontiers in Education, Lausanne, Switzerland: Frontiers Media S.A. 2021, Vol. 6, (97)
Winberg, Mikael T.; Palm, Torulf
Frontiers in Education, Frontiers Media S.A. 2021, Vol. 6 : 1-17
Näsström, Gunilla; Andersson, Catarina; Granberg, Carina; et al.
Teacher Development, Taylor & Francis 2020, Vol. 24, (4) : 539-558
Boström, Erika; Palm, Torulf
Assessment Matters, New Zealand Council for Educational Research (NZCER) 2019, Vol. 13 : 71-90
Boström, Erika; Palm, Torulf
Scandinavian Journal of Educational Research, Vol. 62, (1) : 109-124
Boesen, Jesper; Lithner, Johan; Palm, Torulf