Docent i pedagogiskt arbete. Forskningsområde: Matematikdidaktik med fokus på matematiska resonemang och relationen mellan språk och matematik
Jag arbetar vid Institutionen för naturvetenskapens och matematikens didaktik och bedriver min forskning inom två forskningsgrupper vid Umeå Forskningscentrum för Matematikdidaktik, dels Lärande genom imitativa och kreativa resonemang (LICR) och dels Språk och kommunikation.
Inom LICR handlar forskningen om att förstå mer om det välkända problemet med ineffektivt utantilllärande genom att imitera lösningsstrategier och algoritmer. Resultat visar att elever som i stället själva får konstruera sina strategier lär sig mer effektivt. Min forskning handlar om att förstå vad som verkligen händer i lärandesituationen. Vad gör de elever som har fått träna genom att imitera? Varför är de elever som fått träna genom att själva konstruera lösningar vara bättre på att komma ihåg den centrala formeln i lösningen trots att de inte fått den given?
Argumentation är centralt i matematik där ett bevis är den mest utpräglade formen av ett argument. Vilka typer av argumentation kan man hitta i matematikundervisning i grund- och gymnasieskolan? Studier på läroböcker visar på begränsad förekomst av argumentation, särskilt i lägre skolår. Hur ser det då ut i lärares muntliga presentationer? Förklarar och motiverar lärare varför ett matematiskt påstående gäller? Vilka typer av argument framförs och på vilket sätt?
Min undervisning sker främst på kurser i matematikdidaktik för ämneslärare. Jag har också omfattande handledning och examination av examensarbeten för lärarexamen.