Jag är doktorand i museologi och arbetar på ett projekt som handlar om musealiseringen av filmen. I projektet undersöker jag hur filmen förändrades i och med att den blev ett musealt eller arkiviskt objekt – det vill säga något som skulle samlas in, bevaras och visas istället för att kasseras.
En central fråga i projektet handlar om filmens aura. Walter Benjamin menade att filmen – såsom reproducerarbar konstform – inte var auratisk. Däremot kan man nog påstå att filmens musealisering tillskrev den aura, något som nyligen har blivit ännu tydligare i och med att filmvisningar numera kan marknadsföras med begrepp som ”vintage prints” och liknande. Min huvudsakliga fråga är hur detta tillskrivande av det auratiska gick till, och vad dess kulturella och politiska implikationer kan tänkas vara.
För att besvara frågan kommer jag att föra samman begrepp och verktyg från discipliner som film-, konst- och medievetenskaperna, samt såklart museologin. Projektet innefattar också en fallstudie där jag undersöker ett filmarkiv samt hur dess verksamhet förhöll sig till internationell praxis. Slutligen är jag även intresserad av enskilda verk som utmanar idéerna om vad en filmens aura kan vara.