Jag är internationell postdoktor i utbildningsvetenskap, finansierad av Vetenskapsrådet. Jag är verksam i forskningsmiljön historia med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Umeå universitet, samt forskargrupperna Sivilsamfunn i Norden och Den nordiske utdanningsmodellen vid Universitetet i Oslo. Mitt postdocprojekt handlar om relationen mellan det svenska internationella biståndet och folkbildningen, samt hur nordisk identitet, inkludering och exkludering skapats i utbildning för biståndsarbetare under 60-90-talen.
Jag är i botten samhälls- och kulturanalytiker, och har en doktorsexamen i pedagogik med inriktning på vuxnas lärande och folkbildning. Jag disputerade år 2019 på avhandlingen ”Folkbildning i global (o)rättvisa: Makt och motstånd i folkhögskolans internationalisering och transnationella kurser”.
Jag är även involverad i forskning rörande inkluderande och normkritisk pedagogik, samt i de nya, framväxande fälten för neurodiversitetsstudier, kritiska ADHD-studier och kritiska neurotypikalitetsstudier.
Pearson, A., Bertilsdotter Rosqvist, H., Kapp, S. K., Hultman, L., Watson, C., Williams, G. L., Österborg Wiklund, S., Stenner P., Botha, M. & O'Dell, L., (2024). Strangers and Friends: Navigating Neurodiverse Research Collaboration. In: Bertilsdotter Rosqvist, H., Jackson-Perry, D. (eds) The Palgrave Handbook of Research Methods and Ethics in Neurodiversity Studies. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-66127-3_7
Österborg Wiklund, S. & Bertilsdotter Rosqvist, H. (2023). ‘Nothing about us without usʼ: ett neurodiversitetsperspektiv inom normkritisk pedagogik. In Normkritiska perspektiv i pedagogisk verksamhet (pp. 51–70). Studentlitteratur.
Bertilsdotter Rosqvist, H., Hultman, L., Österborg Wiklund, S., Nygren, A., Storm P., & Sandberg, G., (2023) Intensity and Variable Attention: Counter Narrating ADHD, from ADHD Deficits to ADHD Difference, The British Journal of Social Work, 2023; https://doi.org/10.1093/bjsw/bcad138
Bertilsdotter Rosqvist, H., Hultman, L., Österborg-Wiklund, S., Nygren, A., Storm, P., & Sandberg, G. (2023). ADHD in higher education and academia. Canadian Journal on Disability Studies, 12(3), 1–26. Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-226084
Bertilsdotter Rosqvist, H., Hultman, L., Österborg Wiklund, S., Nygren, A., Storm P., & Sandberg, G., (2023) Naming ourselves, becoming neurodivergent scholars, Disability & Society, DOI: 10.1080/09687599.2023.2271155
Österborg Wiklund, S. & Bertilsdotter Rosqvist, H., Bagger A., Allan, J. (2023). Waiting for Discovery and Support? Neurodivergent Subjectivities in the Swedish Educational Landscape. European Journal of Inclusive Education, Vol. 1 no. 1. DOI: https://doi.org/10.7146/ejie.v1i1.135517
Österborg Wiklund, S., (2023) In and against global injustice: Decolonising popular education on global development, Studies in the Education of Adults, 55:1, 5-23, DOI: 10.1080/02660830.2021.1989903
Andersson, P., Millenberg, F. & Österborg Wiklund, S. (2023). Freedom with reservations: The work of the Swedish folk high school teacher. In: Johan Lövgren, Jonas Andreasen Lysgaard, Rasmus Kolby Rahbek & Anders Hallqvist (Ed.), The Nordic folk high school teacher: Identity, work and education (pp. 143-156). Zürich: LIT Verlag.
Aman R., Bredlöv Eknor E. & Österborg Wiklund, S. (2020). ”Normkritiska perspektiv på vuxenpedagogik och utbildning”, i Fejes, A., Muhrman, K., & Nyström, S., (red.). Om vuxenutbildning och vuxnas studier: en grundbok. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur.
Österborg Wiklund, S. (2019). Folkbildning i global (o)rättvisa: makt och motstånd i folkhögskolans internationalisering och transnationella kurser. (Upplaga 1). Diss. Linköping : Linköpings universitet, 2019. Linköping.
Österborg Wiklund, S. & Nordvall, H. (2019). Könade (klass)resor och solidaritetsparadoxer i folkhögskolans transnationella kurser i global utveckling. Utbildning och demokrati, 28(1), 55–78.
Österborg Wiklund, S. (2019). Reflexiv internationalisering: utvecklingsfrågor som ett bildningsområde för en folkhögskola i takt med tiden. Nordic Journal of Educational History, 6(2), 101-120.
Österborg Wiklund, S. (2018). (Inter)nationalistisk folkbildning: Säkerhetspolitik, nationalism och opinionsbildning i den svenska folkhögskolans mobilisering för utvecklingsfrågor 1950–1969. Nordic Journal of Educational History, 5(1), 51–72.
Österborg Wiklund, S. (2018). ”Bekräftelse i etnografisk forskning” i Gruber, Sabine & Gustafsson, Kristina (red.) Etnografisk forskning i praktiken. Reflektioner från pågående avhandlingsprojekt. Linköping: Linköping University Electronic Press. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-153570