Evansluongs forskningsintresse fokuserar på entreprenörskap, migration, integration, hållbarhet, invandrade företagare och CSR.
LinkedIn, Google Scholar, Research Gate, ORCID, GRI, Twitter
Quang David Evansluong är universitetslektor i entreprenenörskap vid Handelshögskolan, Umeå universitet. Han är utnämnd till meriterad lärare i 2021. Quang har varit Fellow of Higher Education Academy sedan 2018.
Hans forskningsintresse fokuserar på entreprenörskap, migration, integration, hållbarhet, invandrade företagare och Corporate Social Responsibility. Quang doktorerade i Oktober 2016 vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping.
Quang Evansluong driver forskningsprojekt att undersöka: (1) transnationella invandrade familjeföretagare och affärsmöjligheter; (2) hållbarhet och corporate social responsibility. (3) digitalisering och digital invandrade entreprenörskap; och (4) strategier för resiliens bland gatu- och torghandlare. Hans forskningsprojekt finansieras av FORTE (Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd); Vinnova (Sveriges innovationsmyndighet); Bromanska stiftelsen för forskning och företagande, VC ECR Development Awards, Storbritannien; och NAFOSTED-Vietnam.
Han är en gästforskare i projektet Organizing Integration vid Gothenburg Research Institute, Göteborgs Universitet Handelshögskolan. Quang var en postdoktor vid Sten K. Johson Center for Entrepreneurship i Lunds universitet. Innan det arbetade han som universitetslektor (assistant professor) i företagsekonomi vid Bristol Business School i Storbritannien.
Quang är född i Vietnam och har levt, studerat och arbetat hela sitt vuxenliv i USA, Storbritannien, Kanada och Sverige.
Masteruppsats i företagsekonomi
Quang har undervisat både på grundnivå och doktorandnivå om olika ämnen inom entreprenörskap och organisationsstudier såsom riskkapitalssatsningar, tjänster och marknadsföring, organisation och ledarskap, projektledning och utvecklandet av hållbara företagssatsningar och affärsplanering. Han har jag varit ansvarig för att utforma kursaktiviteter, hålla föreläsningar (både i stor grupp på 250 studenter och i en liten grupp på 40 studenter), seminarier, handledning, rätta tentor samt hantera designverktyg för att övervaka studenter framsteg och administrativa uppgifter.
På entreprenörskurserna skapade han samarbeten mellan lärarteamet i företagskurserna, företagsstödorganisationer och lokala företag för att anskaffa ett lokalt nätverk som stöttar studenter.