Alla studenter måste byta lösenord efter 7 maj.
Redigera innehåll på umu.se
Anställda medarbetare
Jag är biträdande lektor och mina främsta forskningsintressen är elevers motivation och naturvetenskapens didaktik. I min nuvarande tjänst har jag även ett fokus på högskolepedagogik.
Efter 25 år som gymnasielärare forskar jag nu om hur elever söker naturvetenskaplig information online, med fokus på digitala färdigheter, AI-verktyg som ChatGPT och att förbättra sökstrategier.
Lektor i matematikdidaktik. Forskar om relationen mellan undervisning och lärande i matematik från förskola till gymnasienivå.
Lektor i matematikdidaktik. Forskar om ämnesspråk i matematik; om digitala läromedel men även t ex om användande av olika språkliga resurser för att erbjuda mening. Undervisar på lärarprogrammen.
Jag är doktorand inom naturvetenskapernas didaktik.
Specifikt fokuserar min forskning på kommunikationens betydelse för elevers meningsskapande och motivation.
Forskar om 1) formativ bedömnings effekter på elevers motivation och 2) hur elevers problemlösningsprocess i matematik kan stödjas på ett bra sätt.
Undervisar lärare/studenter i matematik samt NO-ämnenas didaktiska delar. Undervisar i kurser som handlar om bedömning och lärande.
Undervisning inom lärarutbildning och forskning om Bedömning för Lärande, dess genomförande och effekter på elevers kunskaper och motivation.
Jag är professor i naturvetenskapens didaktik och FD i växtfysiologi. Jag arbetar med forskning, praktikutveckling och undervisning.
Universitetsadjunkt.
Biträdande prefekt med ansvar för grundutbildning.
Kontaktperson för studenter med funktionsnedsättning.
Lärare och forskare inom utbildningsvetenskap samt verksam vid Curiosum. Forskning kopplad till formativ bedömning och hur elevers problemlösningsprocess i matematik kan stödjas på ett bra sätt.
Docent i naturvetenskapernas didaktik med forskning kopplat till motivation, medborgarbildning och hållbar utveckling. Prefekt vid Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Docent i matematikdidaktik med forskningsintresse kring språk, kommunikation och resonemang i matematikundervisning.
Universitetslektor på NMD med undervisning inom lärarutbildningen, även universitetets representant för Teknikåttan och medarbetare på Curiosum.
Lärare och forskare med fokus på grundskolans tidigare år. Undervisar i biologi, kemi och utomhuspedagogik. Forskningssamarbetar med skolor och med lärarstudenter.
Arbetar som institutionsadministratör på NMD.
Forskare och lärare i naturvetenskapsdidaktik med fokus på motivation, vetenskapligt skrivande och att naturvetenskaplig utbildning ska vara tillgänglig och meningsfull för alla.
Docent i naturvetenskapernas och teknikens didaktik, med fokus på lärande för hållbar utveckling och känslor i ingenjörsutbildningar.
Arbetar som studierektor på NMD, undervisar i lärarprogrammen och är programrådsordf för grundlärarprogrammen för fritidshem, F-3 och åk 4-6.
Vicedekan med ansvar för utbildning och utbildningssamverkan samt ordförande för Utbildningskommittén vid Teknisk-naturvetenskaplig fakultet. Docent i kemididaktik och excellent lärare.
Som postdoktor forskar jag om studenters och universitetslärarens identitetsarbete, emotionell positionering och in-/exkludering ur ett feministiskt och kritiskt perspektiv.
Jag är adjunkt och undervisar på kurser i lärarutbildningen, främst på kurser mot åk 4-6 och till stor del mattekurser.
Doktorand i pedagogiskt arbete med inriktning mot matematikdidaktik
Jag arbetar med undervisning och forskning inom utbildningsvetenskap och mina huvudsakliga områden är formativ bedömning samt språk och matematik.
Jag är föreståndare för Curiosum, ett nytt science center för lärande, kommunikation och upplevelse inom vetenskap och teknik på Konstnärligt campus.
Professor i matematikdidaktik. Primärt forskningsområde: Språkets och kommunikationens roll för kunskap och lärande i matematik.
Jag har en projekt som heter Royal Road to Calculus, om hur skolmatematik har utveklats, med fokus på 1880-1920.
Docent i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
Arbetar för närvarande som studierektor på NMD. Jag undervisar även på grundlärar- och ämneslärarprogrammen. Min forskning är knuten till projektet "Learning by imitative and creative reasoning".
Mikael Winberg forskar kring elevers kunskapssyn och motivation påverkar lärandet och hur dessa i sin tur påverkas av undervisningens design.
Doktorand i matematikdidaktik vid Insitiutionen för Naturvetenskapens och Matematikens didaktik (NMD).
Ph.D. student in Engineering Education with a focus on gender, diversity, and the influence of AI in shaping the future of the field.
Doktorand i teknikens didaktik.
Docent i pedagogiskt arbete. Forskningsområde: Matematikdidaktik med fokus på matematiska resonemang och relationen mellan språk och matematik
Postdoktor i matematikdidaktik.