Alla studenter måste byta lösenord efter 7 maj.
Redigera innehåll på umu.se
Anställda medarbetare
Doktorand och ämneslärare. Jag forskar om skolutrustning och undervisning med fokus på 1800- och 1900- talets svenska skolväsende. Jag undervisar främst på lärarutbildningen.
Doktorand i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning och en del av forskarskolan PEDASK (Perspektiv på dagens skola: Forskarskola i tillämpad utbildningshistoria).
Björn Åstrand är legitimerad lärare, FD i historia och universitetslektor i pedagogiskt arbete. Han bedriver både historisk och utbildningsvetenskaplig forskning.
Doktorand i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning.
Professor i kyrkohistoria samt professor och forskningsledare i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning.
Postdoktor i historia
Lektor och docent i historia. Mitt forskningsfält är historisk och samtida demografi med fokus på långsiktiga förändringar i familjedynamik i ett svensk och internationellt perspektiv.
Docent i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning. Studierektor för forskarutbildningen.
Doktorand i historia.
Jag har en social- och historiedemografisk inriktning. Min forskning undersöker vad funktionsnedsättningar innebär för människors livsvillkor och åldrande i samhället förr och nu.
Jag är doktorand i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning med fokus på folkskollärarnas historia
Professor i historia inriktad på militär- och politisk nordisk historia. Ledamot av Kulturfonden för Sverige och Finland. Podd: (https://historia.nu/militarhistoriepodden/)
Doktorand i historia, specialiserad på fascism och skriver en avhandling om den svenska (ny)fascisten Per Engdahls ideologi.
Universitetslektor och docent i historia med ett intresse för samisk hälsa, medicinhistoria och urfolksforskning. Förste gruppsuppleant i universitetsstyrelsen.
Jag är doktorand i historia, och forskar på känslor och uppfattningar om dödsstraffet och den kungliga nåden i böneskrifter från 16- och 1700-talet.
Doktorand i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning. Mitt avhandlingsprojekt fokuserar specifikt på lärares uttolkningar av etniskt heterogena klassrumskontexters betydelser.
Professor i historia. Forskar om kön och historisk förändring ur rättshistoriska, socialhistoriska och politiska perspektiv, under tidigmodern och modern tid.