Oleg Popov är docent i fysikdidaktik vid Umeå universitet. Hans forskning har särskilt berört hur undervisning och lärande i fysik påverkas av olika kontexter och kulturella sammanhang.
Jag har gått femårig gymnasielärarutbildning med specialisering i Fysik och Matematik i Ryssland. Efter avslutad lärarutbildning 1981, med betyget "utmärkt", gick jag min doktorandutbildning i fysik i Moskva där jag disputerade 1986.
Redan under min grundutbildning blev jag också intresserad av interkulturella och tvärvetenskapliga frågor i undervisningen. Jag sökte en tjänst som universitetslektor i vid Pedagogiska Universitetet i Maputo Moçambique i 1989. Där fick jag också leda en internationell grupp av lärare och forskare som arbetade med utveckling av nationella kursplaner och undervisningsmaterial i fysik för grundskolan vid det nationella institutet för utbildningsutveckling (INDE).
Sedan 1994 bor och arbetar jag i Sverige. Till 1998 hade jag projektanställningar på Lärarhögskolan i Stockholm (under ledningen av Göran Linde) och Uppsala Universitet (under ledningen av Donald Broady). Från 1998 är jag tillsvidareanställd som universitetslektor på institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik (NMD) i Umeå Universitet.
Innan jag började arbeta i Umeå (1998) hade jag redan omfattande undervisningserfarenhet på högskolenivå. Jag hade undervisat olika kurser i fysik (kvantmekanik, teoretisk mekanik, termodynamik, optik, atomfysik) på universitet i Ryssland och Moçambique under mer än tio år och genomfört många fortbildningskurser för verksamma lärare på skolor och yrkesutbildningar. Under åren på Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik har jag fortsatt att utvecklat min pedagogiska kompetens och anpassat den till svenska utbildningstraditioner. Jag har undervisat i ett tiotal olika kurser i teknik, fysik, nv-didaktik och forskningsmetodik på svenska och engelska.
Min forskning har särskilt berört hur undervisning och lärande i fysik påverkas av olika kontexter och kulturella sammanhang. Jag har haft flera forskningsrelaterade expertuppdrag inom lärarutbildning och läroplansutveckling i olika länder, bl a i Etiopien, Ginnéa Bissau, Kambodja, Öst Timor, Kosovo, Moçambique, Namibia och Laos för Sida och UNICEF.
Tillsammans med kollegor på vår institution har jag bedrivit flera studier om studenternas inlärningssvårigheter i fysik och om barns lärande och kommunikation i nv- och teknikämnen i olika kulturella kontexter. Resultaten har presenterats vid internationella konferenser och publicerats i peer-reviewed tidskrifter. Jag var inbjuden som föreläsare på flera internationella konferenser bl. a. på Gordon Research Conference i USA och Japanese Science Education Association konferens.
I min forskning använder jag ofta de teoretiska perspektiv som har rötter i Vygotskys verk som kultur-historisk verksamhetsteori och socio-kulturell teori.
Mina generella yrkesintresse är kontextens och kulturens påverkan på lärande och undervisning i naturvetenskap där inkluderas specifikt våra arktiska miljöer.