Jag undervisar framför allt på lärarutbildningen. Jag forskar om frågor som rör lärande och undervisning i grundskolan, och intresserar mig också för lärarstudenters skrivande och lärande.
Frågor om undervisning och lärande har kommit att bli en röd tråd genom mitt yrkesliv. Min mellanstadielärarutbildning avslutade jag 1985 och efter många år i yrket upplevde jag ett behov av att tillskanska mig mer kunskaper. Detta ledde till en magisterexamen 2003 och efter många år som lärarutbildare inledde jag mina doktorandstudier, vilket ledde till en doktorsexamen 2017. Avhandlingen beskriver hur entreprenöriellt lärande och entreprenörskap har banat sin väg in i undervisningen och hur detta tolkas, upplevs, beskrivs och genomförs av elever och lärare i grundskolan. Basil Bernsteins teorier utgjorde min teoretiska referensram och avhandlingens titel är således:
-Måste det här vara som en väckelserörelse? En studie om (det som kallas) entreprenöriellt lärande i grundskolan, utifrån Basil Bernsteins begreppsapparat.
Undervisning, uppdrag och utveckling
Under min tid vid Umeå universitet har jag framför allt undervisat på alla nivåer inom lärarutbildningen, allt från blivande förskollärare till blivande gymnasielärare, men också disputerade inom olika ämnen kan stöta på mig som lärare under sin utbildningstid. Det händer också att blivande poliser, psykologer, samhällsvetare och personalvetare möter mig i samband med olika inslag i deras utbildningar.
Under årens lopp har jag haft uppdrag som jämställdhetsföreträdare, pedagogiskt ansvarig samt varit en del av programrådet för grundskollärare.
Universitetspedagogiska konferensen 2021: den goda utbildningsmiljön 2.1, Umeå: Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL), Umeå universitet 2021 : 18-19