Jag är docent i pedagogik med en bred utbildningsgrund (vård- och stödsamordning, barn- och ungdomspsykiatri). Jag har lärarlegitimation i idrott och hälsa, psykologi, matematik.
Jag är docent i pedagogik (2012), pedagogisk meriterad (2020), och har utbildningsuppdrag inom specialpedagog- och speciallärarprogrammen, förskollärarprogrammet, grundlärar- och ämneslärarprogrammen samt forskarutbildning. Jag har även utbildningsuppdrag för blivande specialistläkare inom barn- och ungdomspsykiatri; fortbildningsuppdrag av skolpersonal och för idrottsföreningar om neuropsykiatriska svårigheter; samt utbildningsuppdrag för Folkuniversitetet.
Mina främsta kunskapsområden är inkluderande pedagogik, barns lärande och neuropsykiatriska svårigheter (se direktsänd och filmad föreläsning "Neuropsykiatriska svårigheter i förskola och skola" (umu.se) 2022-10-27).
Min forskning är inriktad mot barns lärande och specialpedagogiska frågor.
Mina forskningsaktiviteter är som forskningsledare för det VR-finansierade projektet Kognitiva implikationer för matematiklärande hos yngre (2009-2016), och i det uppföljande projektet Att predicera matematikprestation, finansierat av Lärarhögskolan, Umeå universitet. Jag medverkar även i det VR-finansierade projektet Att inte klara av trycket: hur hänger matteängslan ihop med matematikprestation (2020-2022) och i ett hälsofrämjande skolutvecklingsprojekt finansierat av Skolverket, tillsammans med Falu kommun, Aktiv och deltagande – innovativa gymnasieklassrum (2018-2020). Jag medverkar även i ULF-projektet Kunskapande och verksamhetsutveckling i samverkan — tillgänglig lärmiljö för alla (2020-2022).
Mina vetenskapliga publikationer är inom flera ämnesområden, som aktiva klassrum på gymnasiet, timplaneförsök inom skola, provångest och nationella prov, matematikprestation och arbetsminne, test-effekten, lärarförmågor, samt smak och lukt. Jag har stor erfarenhet av flertalet metoder, instrument, och analyssätt: intervjuer, standardiserade enkäter, interventioner, dokumentstudier, observationer, statistik. Jag har även stor erfarenhet av olika åldersgrupper.
2022 var Anneli Nielsen och jag redaktörer åt kursboken En förskola för alla: specialpedagogik, inkludering, likvärdighet, utgiven av Liber.
Jag har en bred utbildningsgrund inom idrott, matematik, utbildningspolitik, beteendevenskap, medicin (barn- och ungdomspsykiatri), och socialpsykiatri. Jag har lärarlegitimation i idrott och hälsa, psykologi, och matematik. Jag är även utbildad som Case Manager.
Jag tog min matematiklärarexamen (1993) från matematikum Uppsala universitet. Min idrottslärarexamen från GIH i Stockholm (1996). Min filosofie doktorsexamen i Pedagogiskt arbete från Umeå universitet (2006). Min filosofie magisterexamen i psykologi från Umeå universitet (2000). Min medicine kandidatexamen i barn- och ungdomspsykiatri från Umeå universitet (2014). Min socialpsykiatriska uppdragsutbildning som Case Manager från Region Västerbotten, Socialpsykiatriskt kunskapscentrum (2017).
Under flera år har jag undervisat i flera olika kurser som ingår i specialpedagog- och speciallärarprogrammen, förskollärarprogrammet, grundlärar- och ämneslärarprogrammen. Jag har också haft och har kursansvarig för flera kurser inom dessa program.
Jag undervisar även i den fristående kursen Neuropsykiatriska svårigheter – förhållningssätt, bemötande och strategier i pedagogisk verksamhet, 15 HP.
I forskarutbildningen har jag kursansvar för Kvantitativ metod i studier av pedagogiska praktiker, 7.5 HP.