Professor i Pedagogiskt arbete. Forskningsledare för RECEUM (Research in Early Childhood Education, Umeå University), en miljö som bedriver forskning om yngre barns utbildning.
Jag är professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap. Mina forskningsintressen ligger huvudsakligen inom områden som rör demokrati, medborgarskap, genus och identitet i relation till utbildning och fostran. Jag disputerade 2011 på en avhandling om demokrati- och inflytandeprocesser i grundskolans senare år. Efter avhandlingsstudien har jag på olika sätt arbetat vidare med demokrati-, delaktighets- och inflytandefrågor, samt fördjupat mig i rumsliga och materiella perspektiv på utbildning och fostran. Inom ramen för projekten Den svenska skolgårdens kulturhistoria och Skolgården som pedagogiskt och socialt rum analyserades barns demokrati- och medborgarskapslärande samt identitetsskapande processer i skolans utemiljö, och i projektet Idrottsrörelsen som demokratisk fostransmiljö barns inflytande och demokratilärande i idrottsföreningar. I ett senare projekt har barns och ungas (inomhus-)lärmiljöer stått i fokus.
I ett pågående VR-finansierat projekt Mellan utbildning och arbete. En kvalitativ longitudinell studie av ungdomars utbildnings- och karriärvägar i svensk landsbygd utforskas landsbygdsungdomars övergångar från skola till arbete/högre utbildning men även flyttmönster och andra livsval. Genom att följa ungdomarna under en längre tidsperiod utforskas vad som påverkar ungdomarnas studie- och yrkesval över tid, och hur övergångarna kan förstås i ljuset av stora regionala skillnader i landet vad gäller tillgång till arbete, utbildning, bostäder och offentlig service.
I projektet samarbetar vi med forskare från Norge Finland och Danmark som har liknande kvalitativa longitudinella projekt och följer ungdomar i rurala områden. Tillsammans har vi kontakt med ungdomar uppvuxna i tio landsbygsregioner, geografiskt spridda över Norden. Regionerna skiljer sig åt vad gäller population, geografiskt läge och den lokala arbetsmarknaden men kategoriseras som landsbygd i respektive land. Samarbetet ger oss möjlighet att jämföra longitudinella data mellan länderna. Vi tittar på övergången mellan utbildning och arbete, på sociala relationer och tillhörighet, fritidsintressen samt flyttmönster. I jämförelserna tar vi hänsyn till den lokala och nationella kontexten däribland den utbildnings-/arbetsmarknads/ och landsbygdspolitik som förs i respektive land, men även lokala och mer övergripande samhällsnormer som rör ungdomar och mobilitet.
Sedan 2021, då jag tillträdde som professor, är jag forskningsledare för RECEUM (Research in Early Childhood Education, Umeå University). Det är en forskningsmiljö vid Umeå universitet som Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap står som värd för och där forskning och utbildning med koppling till förskola och fritidshem står i centrum.