Lektor i språkdidaktik. Jag undervisar på speciallärarprogrammet och mitt forskningsområde är läs- och skrivsvårigheter.
Jag jobbar som lektor i språkdidaktik och undervisar framförallt på speciallärarprogrammet. Jag har tidigare jobbat som leg logoped inom region och kommun och då framförallt träffat förskolebarn och skolbarn med språk-, läs- och skrivsvårigheter.
Mitt huvudsakliga forskningsområde är lässvårigheter i relation till språklig förmåga, skrivförmåga och skolresultat. Jag är även intresserad av interventionsstudier med fokus på hur man kan främja avkodning, läsförståelse, ordförståelse och skrivande i både tidiga och senare skolår.
I ett pågående longitudinellt projekt (2009- 2022) följer vi ca 100 elevers läs- och skrivutveckling från åk 2 på lågstadiet upp till gymnasiet. Uppföljningen på gymnasiet är ett VR-finansierat projekt som pågår 2019-2022.
Jag är även intresserad av interventionsstudier med fokus på språk, läsning och skrivande. I ett projekt (2014-2016) finansierat bland annat av Specialpedagogiska skolmyndigheten genomförde vi en interventionsstudie med intensiv avkodningsträning för elever identifierade med svag avkodningsförmåga i åk 2. I ett annat projekt (2015-2018) finansierat av Litum genomfördes en interventionsstudie där genrepedagogikens cirkelmodell för skrivande utvärderades i en kontrollerad design med elever på mellanstadiet. I ett forskningsprojekt (2018-2020) delvis finansierat av Lärarhögskolan i Umeå utvärderade vi aktiva lärandemetoder och deras effekt på ordförrådet vid språkstörning.
Jag handleder även doktorander.
På speciallärarprogrammet handleder jag examensarbeten och undervisar på kurser som behandlar språkpsykologiska perspektiv på språk- och lässvårigheter, samt utredning och insatser vid språk-, läs- och skrivsvårigheter. Jag handleder även en del examensarbeten i logopedi.