Jag är lektor i psykologi och forskar om neurokognitiva förutsättningar för lärande och mänskligt beslutsfattande. Jag är även programsamordnare för Kandidatprogrammet för kognitionsvetenskap.
Mina forskningsintressen berör främst a) neurokognitiva förutsättningar för lärande med speciellt fokus på matematikinlärning och vokabulär: kan man med hjälp av metoder från psykologi hjälpa didaktiker och pedagoger att ta fram särskilt effektiva metoder för att lära matematik och vokabulär? Är dessa metoder gynnsamma för alla? Och b) bedömningar och beslutsfattande: hur kan man undersöka kvaliteten på bedömningar som psykologer, läkare och andra professionella gör? Kan man träna individer på att bli bättre på att göra bedömningar i vardagliga situationer? Vad innebär det att vara en person som gillar att ta risker och hur kan man mäta det?
Inom denna forskning studerar jag effekten av olika kognitiva lärandeinterventioner, både med hjälp av beteendeexperiment och med hjärnavbildning (fMRI). Exempelvis studerar jag effekten av kreativt matematiskt resonemang. Vi har kunnat visa att förmågan att lösa icke rutinmässiga matematiska problem ökar om du får öva på problemlösning genom kreativt resonemang, dvs du blir ombedd att konstruera din egen lösningsmetod. Vi har även visat med hjälp av fMRI att aktiva lärandemetoder leder till gynnsamt lärande för att de stimulerar liknande långtidsminnesprocesser.
Inom denna forskning studerar jag vilka faktorer som avgör om en person baserar sina bedömningar mer på regelbaserade processer eller mer på likhetsprocesser. Vi studerar även bedömningar med hjärnavbildning (fMRI). Vi har bland annat kunnat visa att även när man tydligt kan återge att man använder en inlärd regel för att utföra sina bedömningar så verkar minnen av tidigare händelser ofrånkomligen aktiveras och kan påverka bedömningarna utan att man är medveten om det.
Inom denna forskning studerar vi även tankefel och vad som krävs för att undvika dessa tankefel. Går det att träna upp denna förmåga och därigenom förbättra vardagligt beslutsfattande?