Jag forskar om läromedel och nationella minoriteter, men också om järnbrukens och sågverkens skolor i norra Sverige 1820-1920. Jag undervisar också på kurser kopplade till lärarutbildningen.
Jag är legitimerad lärare i alla fyra So-ämnen (historia, samhällskunskap, geografi och religionskunskap), samt i trä- och metallslöjd, och har också examen för förskola och förskoleklass. Har tio års arbetslivserfarenhet som lärare. Jag är även fil. lic i historia med inriktning mot utbildningsvetenskap och historiedidaktik och är fil.dr i Pedagogik.
I min avhandling studerade jag svenska och finlandssvenska läroböcker i historia, geografi och samhällskunskap/samhällslära från åren 1866-2016. Studien fokuserade på hur läroböckerna beskrivit den gemensamma och sammankopplade svenska och finländska historien, samt hur de två traditionerna beskrivit svenskt och finskt.
Efter disputation har jag forskat vidare om läromedel och Sveriges fem nationella minoriteter, om läroplaner och dess tolkningsbarhet för läromedelsförfattare och lärare, och även om folkskoleväsendet i norra Sverige 1840-1920.
Just nu arbetar jag med ett forskningsprojekt som undersöker industriella aktörers inblandning i folkskolor i norra Sverige vid tiden för industrialiseringen. Vilka motiv hade järnbruken och sågverken då de engagerade sig i folkskolorna? Hur såg undervisningsinnehållet, skolstrukturen, elevnärvaron och elevunderlaget ut i skolor i de industriella aktörernas, respektive sockenförsamlingarnas skolor? Finns där skillnader och i så fall varför? Den studerade perioden är 1820–1940.
De områden som jag huvudsakligen undervisar inom är allmändidaktik, SO-didaktik och läroplansteori, men jag undervisar även på andra områden kopplade till lärarutbildning inom mina kompetensområden.