Universitetslektor och biträdande avdelningschef vid Centrum för skolledarutveckling, Statsvetenskapliga institutionen
Jag är universitetslektor och sedan januari 2023 även biträdande avdelningschef vid Centrum för skolledarutveckling, Statsvetenskapliga institutionen. Mitt arbete sker framförallt inom rektorsprogrammet där jag utbildar rektorer inom olika skolformer.
I juni 2016 disputerade jag i ämnet pedagogiskt arbete. Min forskning och mitt avhandlingsarbete berör lärande och relationen mellan lärande och Informations och kommunikationsteknik, IKT. Mitt avhandlingsarbete anknyter till mina erfarenheter som lärare och utbildare inom skolan (formell utbildning) och i organiserat lärande utanför formella utbildningssystemet (icke-formell utbildning såsom utbildning inom föreningar och volontärorganisationer).
Inom formell utbildning har jag jobbat som lärare i nästan 13 år inom grundskolan år 1-7 i Vindelns kommun. Min inriktning som lärare är svenska/so med idrott som tillval. Frågor som berör inkludering, IKT i skolan, entreprenöriellt lärande och metoder för att synliggöra och erkänna lärande har varit drivkrafter i mitt arbete som lärare. Inom icke-formell utbildning har jag varit utbildare på uppdrag av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF (tidigare Ungdomsstyrelsen). Inriktningen på mitt uppdrag var att utbilda organisationer och deltagare i metoder för att synliggöra och dokumentera lärande. Det sker, och pågår alltjämt inom ramen för Europeiska unionens ungdomsprogram Youth in Action (nuvarande Erasmus+: Youth in Action) där unga vuxna mellan 18-30 år deltar i exempelvis ungdomsutbyten eller europeisk volontärtjänst, EVS. Programmet erbjuder den särskilt utvecklade strategin och metoden Youthpass som är ett verktyg för att synliggöra och dokumentera lärande.
Jag har erfarenheter från två olika europeiska grupper med koppling till EU (Europeiska Unionen) och Europarådet.
Pool of European Youth Researchers (PEYR) är en europeisk forskargrupp som bildats genom ett samarbete mellan Europeiska Unionen och Europarådet. Här var jag utvald för mandatperioden 2017-2020. Inriktningen för arbetet är utveckling av policy inom särskilt prioriterade områden för ungdomsfrågor.
European Training Strategy Advisory Group (ETS AG) är en expertgrupp som verkar för utveckling av utbildning inom Erasmus+: Youth in Action. Arbetet sker tillsammans med och på uppdrag av Europeiska kommissionen, Directorate General for Education, Youth, Sport and Culture (DG EAC). Genom detta uppdrag som rådgivare för European Training Strategy (ETS) inom EU-programmet Erasmus+: Youth in Action får jag tillgång till ett internationellt nätverk av forskare, beslutsfattare och utbildare. Dessutom ger det inblick i europeiska kommissionens arbete samt kontakter med anställda vid kommissionen. Här har jag varit aktiv medlem sedan 2017 och är det fortfarande.