Universitetslektor och tillförordnad avdelningschef vid Centrum för skolledarutveckling, Statsvetenskapliga institutionen
Om mig
Jag är universitetslektor och tillförordnad avdelningschef vid Centrum för skolledarutveckling, Statsvetenskapliga institutionen. Mitt arbete fokuserar på att, genom utbildning och handledning, förbättra förutsättningarna för rektorer att leda och styra skolverksamheter. Jag är involverad i utbildningsprogram för rektorer och riktade insatser hos skolhuvudmän med särskilt fokus på skolförbättring.
En del av min tjänst är dedikerad till forskning, där jag har ett Fellowship vid AI Policy Lab. Detta möjliggör för mig att utforska artificiell intelligens (AI) och dess roll i skolan ur olika ledarskapsperspektiv. Jag har även ett starkt intresse för bildningsperspektivet och öppen ungdomsverksamhet, och jag är aktiv i både nationella och internationella arbetsgrupper som arbetar för att förbättra verksamheter och aktiviteter för barn och unga.
Min främsta drivkraft är att skapa ett så bra samhälle som möjligt för barn och unga. Skola och öppen ungdomsverksamhet är centrala delar i deras liv, och jag strävar efter att bidra till utveckling och ökad kvalitet inom dessa arenor. Jag arbetar gärna utifrån en mångfald av perspektiv, relationer mellan helheter och delar samt hur lokala perspektiv samspelar med nationella och internationella perspektiv.
Bakgrund
Jag disputerade i pedagogiskt arbete i juni 2016. Min forskning och avhandling fokuserade på lärande och relationen mellan lärande och informations- och kommunikationsteknologier (IKTer). Jag har erfarenhet som lärare i grundskolan i nästan 13 år, med inriktning på svenska och samhällsorienterande ämnen samt idrott. Inom icke-formell utbildning har jag arbetat som utbildare på uppdrag av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF), där jag utbildat organisationer och deltagare i metoder för att synliggöra och dokumentera lärande och kompetenser.
Utbildningsledarskap som huvudsakligt fokus
Utbildningsledarskap handlar om: Att beskriva, analysera, förklara och förstå hur chefer och ledare utformar, leder och styr strukturer, kulturer, funktioner och processer inom organisationer vars uppdrag utgörs av individers lärande och socialisation till samhällsmedborgare. I det sammanhanget fokuserar Centrum för skolledarutveckling på hur chefers och ledares bedömningar och prioriteringar baserade på samhälleliga, politiska och ideologiska förutsättningar och strävanden påverkar och styr detta ledarskap.
Jag har varit kursansvarig för kursen Pedagogiskt ledarskap och digitalisering av skolväsendet (7,5 hp), som behandlar olika aspekter av digitalisering i det svenska utbildningsväsendet utifrån rektors pedagogiska ledarskap. Kursen fokuserade på relationen mellan digitalisering, organisering och förändringsarbete.
Jag är handledare inom Samverkan för bästa skola (SBS), en kombination av utbildning och handledning med fokus på att stärka huvudmäns och skolenheters förbättringskapacitet och systematiska kvalitetsarbete.
Dessutom har jag varit involverad i forskningsprojektet Systems Thinking Action Relations (STAR), som syftade till att fördjupa kunskapen om skolledare på olika nivåer för att förstå deras arbete, roller och förutsättningar för hög måluppfyllelse enligt gällande skollag.
Jag har en hel del erfarenhet av undervisning och handledning på rektorsprogrammet, en obligatorisk utbildning som syftar till att ge rektorer och biträdande rektorer de kunskaper och förmågor som krävs för att kunna leda verksamheten mot målen. Programmet omfattar 30 hp och löper över tre år. Jag har varit kursansvarig samt ämneskunnig på kursen Skolledarskap som behandlar hur rektor ska kunna leda verksamheten mot ökad måluppfyllelse med utgångspunkt i det nationella uppdraget och styrsystemets principer.
Den europeiska dimensionen
Jag har erfarenheter från två europeiska grupper kopplade till Europarådet: Pool of European Youth Researchers (PEYR) och EU: European Training Strategy Advisory Group (ETS AG). Dessa grupper arbetar med utveckling av policy och utbildning inom ungdomsfrågor och ger mig tillgång till ett internationellt nätverk av forskare, beslutsfattare och utbildare. Inom ETS AG är jag nominerad och utvald aktiv medlem fram till 2028, på uppdrag av Europeiska kommissionen, Directorate General for Education, Youth, Sport and Culture (DG EAC).
Jag är också aktiv i den nationella arbetsgruppen EGL Sverige, som är en del av Europe Goes Local. EGL Sverige arbetar för att stödja utvecklingen av den lokala öppna fritids- och ungdomsverksamheten genom att främja användandet av "A European Charter on Local Youth Work". Chartern bygger på centrala europeiska måldokument och speglar en samlad europeisk kunskap om vad som krävs för att säkerställa kvalitet i öppen fritids- och ungdomsverksamhet.
Nya teknologier inom samhälle och utbildning
Jag har omfattande erfarenhet av forskning om hur nya teknologier, såsom IKTer, kan användas för att förbättra kvaliteten på utbildning, bildning och lärande. Genom mitt Fellowship vid AI Policy Lab forskar jag på AI:s roll i ledarskapspraktiker inom utbildningsmiljöer. Projektet AI that really matters for the leaders – AI in leadership practices and processes in educational settings syftar till att förstå AI:s påverkan på autonomi, ansvarsskyldighet och beslutsprocesser, och att tillhandahålla insikter som kan informera policy på olika styrningsnivåer.