"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Personalbild Katerina Günter

Katerina Günter

Som postdoktor forskar jag om studenters och universitetslärarens identitetsarbete, emotionell positionering och in-/exkludering ur ett feministiskt och kritiskt perspektiv.

Kontakt

E-post
Telefon

Verksam vid

Anknytning
Plats
Naturvetarhuset, huskropp A, plan 5, Johan Bures väg 16 Umeå universitet, 901 87 Umeå

På NMD är jag involverad i forskning om Emotions in Engineering Education (EMOTE, Johanna Länngren, Maria Berge och Johan Holmén) och undersöker ingenjörsstudenternas emotionella positionering och expansivt lärande. Jag utforskar desutom universitetsbiologiinstruktörers perspektiv på effektiv och inkluderande undervisning och är involverad i Anita Hussénius VR projekt I jakt på materiens betydelse - genus, emotioner och utrustning i laborativa undervisningssituationer (tillsammans med bl. a. Annica Gullberg och Kate Scantlebury). 

Jag tillhör även forskningsgruppen för naturvetenskapernas didaktik, UmSER (Umeå Science Education Research). 

Higher Education, Springer Science+Business Media B.V. 2024, Vol. 88 : 1483-1502
Chiodaroli, Marco; Freyhult, Lisa; Solders, Andreas; et al.
Nordic Conference on PhD Supervision (CoPhS): Program
Günter, Katerina; Gullberg, Annica
Nordic Conference on PhD Supervision (CoPhS): program
Günter, Katerina; Larsen Ryberg, Marie; Gullberg, Annica
ESJP 2024 Conference: on-site session descriptions
Günter, Katerina Pia; Berge, Maria; Kellan, Nadia; et al.
ERIDOB (European Researchers in Didactics of Biology), Lyon, France, July 1-5, 2024.
Günter, Katerina Pia; Gullberg, Annica
Högre Utbildning, Cappelen Damm Akademisk 2024, Vol. 14, (2) : 90-97
Günter, Katerina Pia; Gullberg, Annica; Ahnesjö, Ingrid
Positioning Theory Research Conference. Kuopio, Finland. July 28 to August 1, 2024.
Günter, Katerina Pia; Lönngren, Johanna; Berge, Maria
ERIDOB (European Researchers in Didactics of Biology), Lyon, France, July 1-5, 2024.
Günter, Katerina Pia; Tanner, Kimberly
Positioning Theory Research Conference. Kuopio, Finland. July 28 to August 1, 2024.
Lönngren, Johanna; Günter, Katerina Pia; Berge, Maria
Swedish STS Conference 2024. Transmissions, Mediations, Interferences: Programme, Linköping University 2024 : 21-21
Malm, Rie; Günter, Katerina Pia
International Journal of Science Education, Routledge 2023, Vol. 45, (12) : 1032-1052
Günter, K. P.; Bussière, L. F.; Gromes, R.
Journal of Research in Science Teaching, John Wiley & Sons 2023, Vol. 60, (6) : 1195-1222
Günter, Katerina Pia; Ahnesjö, Ingrid; Gullberg, Annica
ESERA 2023: abstract book : 233-234
Malm, Rie; Günter, Katerina Pia
EEES (Emotions in Engineering Education Symposium). Umeå, Sweden. 12-14 October, 2022.
Gonsalves, Allison J.; Siles, Ali; Berge, Maria; et al.
Uppsala Interdisciplinary Gender Studies, 3
Günter, Katerina Pia
NARST (National Association for Research in Science Teaching). Vancouver BC, Canada. March 27-30, 2022.
Günter, Katerina Pia; De Barros Vidor, Carolina; Gullberg, Annica
EEES (Emotions in Engineering Education Symposium). Umeå, Sweden. 12-14 October, 2022.
Günter, Katerina Pia; Mohd-Yosuf, Khairiyah; Malim Busu, Tengku Nur Zulaikha
TUK (Conference on Higher Education Pedagogy Uppsala University). Uppsala, Sweden. 2021.
Günter, Katerina; Al-Adili, Ali; Andersson Sundén, Erik; et al.
ESERA (European Science Education Research Association). Braga, Portugal. August 30 to September 3, 2021.
Günter, Katerina; Freyhult, Lisa; Solders, Andreas; et al.
Science Education, John Wiley & Sons 2021, Vol. 105, (5) : 837-854
Günter, Katerina P.; Gullberg, Annica; Ahnesjö, Ingrid
ESERA (European Science Education Research Association). Braga, Portugal. August 30 to September 3, 2021.
Günter, Katerina Pia; Gullberg, Annica
Evolutionary biology, Springer Nature 2020, Vol. 47 : 1-5
Ahnesjö, Ingrid; Brealey, Jaelle C.; Günter, Katerina P.; et al.
ERIDOB (Conference of European Researchers in Didactics of Biology). Nicosia, Cyprus. August 29 to September 2, 2020.
Günter, Katerina; Gullberg, Annica; Ahnesjö, Ingrid
NU (Conference on Sustainable Learning and Higher Education Development). Stockholm, Sweden. October 7-9, 2020.
Günter, Katerina; Tarrío, Diego; Chiodaroli, Marco; et al.
TUK (Conference on Higher Education Pedagogy), Uppsala, Sweden, 2019
Al-Adili, Ali; Andersson Sundén, Erik; Bissi, Agnese; et al.
NORA (Nordic Journal of Feminist and Gender Research). Reykjavík, Iceland. May 22-24, 2019.
Günter, Katerina
ESERA (European Science Education Research Association). Bologna, Italy. 26-30 August, 2019.
Günter, Katerina
Round-table discussion on Social justice in science, technology, engineering and mathematics education: Establishing a platform for conversation: Identity perspectives in STEM-education.
Günter, Katerina Pia

Undervisning på UmU
Naturvetenskapensdidaktik 1 och 2 för ämneslärare VT 2025 (NMD, 6BI034, 6BI035, 6FY013, 6FY014, 6KE006, 6KE007, 6NK005, 6NK006)
Examensarbete KPU (50%) HT 2024 (NMD, 6KP004)
Education for sustainable development HT24 (Universitetspedagogik och lärandestöd, UPL)
Examensarbete KPU (50%) VT 2024 (NMD, 6KP004)
Naturvetenskapensdidaktik 1 och 2 för ämneslärare VT 2024 (NMD, 6BI034, 6BI035, 6FY013, 6FY014, 6KE006, 6KE007, 6NK005, 6NK006)

Tidigare undervisning på UU 
Organismernas evolution och mångfald (IBG, 1BG100) 
Fysiology (IBG, 1BG103)
Biologi A - mönster och processer (IBG, 1BG048) 
Kön i biologi och genusvetenskap (ING, 1BG429, inklusive kursutveckling)
Genusvetenskap A (Centrum för genusvetenskap, 5GN004)