Professor i pedagogiskt arbete. Forskningen inriktas mot etik, existentiella frågor och utbildning.
Min professur i pedagogiskt arbete är inriktad mot värdegrund, genus och kulturell mångfald. Just nu inriktas min egen forskning på
a) barns existentiella frågor och skolans svar i ett fyraårigt projekt om barns nyfikna frågor och lärares didaktiska förhållningssätt
b) barn, hållbarhet och hopp i en intervjustudie med svenska och sydafrikanska barn, samt
c) etik och skönlitteratur, genom utveckling av didaktiska modeller för grundskolans åk 8 och åk 5. (För projektpresentationer av pågående projekt och de senaste publikationerna, se separata texter).
Min forskarverksamhet sker i nationella och internationella samarbeten och presenteras nedan på olika sätt. Ifråga om de internationella samarbeten jag utvecklat och deltagit i kan ett tjugoårigt intresse för samverkan med sydafrikanska kollegor vid olika universitet noteras. Likaså internationellt ledarskap inom forskningsfältet värdefrågor och religionsdidaktik där etikundervisning ofta ingår. Min kompetens som etiker tas förutom i forskning i anspråk i såväl grund- som forskarutbildning och i andra uppdrag.
2019 – 2024 Samarbete i projektet Barn och läroplan. Existentiella frågor och skolans svar, med fil. dr Katarina Kärnebro, UmU, professor Christina Osbeck, GU, fil. dr Annika Lilja, GU, professor Mette Buchardt, Aalborg University. PI: Karin Sporre. Finansiär: Vetenskapsrådet.
2019 – 2023 Samarbete i projekten Att skärpa den etiska blicken och rösten. En skönlitteraturbaserad etikundervisnings möjligheter och svårigheter (EthiCo II) med forskare vid Göteborgs universitet professor Osbeck, C., docent Franck, O., professor Lyngfeldt A., samt fil. dr. Lilja, A. och fil. dr. Lifmark, D. Finansiering: Skolforskningsinstitutet samt ULF-medel. PI: Osbeck respektive Lilja.
2015 – 2018 Samarbete i forskningsprojektet Vad kan man lära sig i etik? Skilda konceptioner av etisk kompetens för undervisning i en obligatorisk skola (EthiCo I), med forskare vid Göteborgs universitet. Professor Osbeck, C. (PI), docenterna Franck, O. & Tykesson, J., samt fil. dr. Lilja, A. Finansiering: Vetenskapsrådet
2010 - Samarbete med professor Heila Lotz-Sisitka, Rhodes University, Grahamstown/Makhanda, Sydafrika. 2015, 2019 & 2023 i gemensamma forskarutbildningskurser mellan Rhodes University och Umeå universitet. Andra former av samarbeten tillika: Sporre, gästprofessor 8-12 oktober 2018 vid Rhodes University, och professor Lotz-Sisitka gästprofessor vid Umeå universitet, december 2019.
2016 (Sept) Gästprofessor vid University of the Western Cape, Belville, Sydafrika.
2009-2015, Svensk kontaktperson i forskarsammanslutningen Nordic Conference of Religious Education and Values (NCRE).
2009-2011 Gästprofessor, Religionsvetenskap, Karlstad universitet, 25 % av tjänst.
2004-2007: Sydafrikanskt – Svenskt forskarsamarbete i utbildning: South Africa - Sweden Systems to Systems Research Cooperation (SSSRC). Koordinatörer: Catherine Odora Hoppers (Sverige/Sydafrika) och John Pampallis, CEPD, (Sydafrika). Finansiering: Swedish International Development Cooperation Agency (Sida).
2002-2005 Initiativtagare och ledare tillsammans med professor H. Russel Botman för två Linnaeus-Palme utbyten mellan Högskolan Dalarna och University of Stellenbosch, Sydafrika och University of the Western Cape, Sydafrika. Tema: How to build a human rights culture.
2002 & 2005: Gästprofessor vid Faculty of Theology, Stellenbosch University, en månad per tillfälle. Undervisning i etik.
“Ethics education contextualized in varying religious and values education frameworks how and what to compare?”, International Seminar of Religious Education and Values XXI, Friedrich-Alexander-Universität, Nürnberg, Tyskland, 29 juli – 3 augusti, 2018.
Visiting Professor, University of the Western Cape, Bellville, South Africa, 5-23 Sept. 2016.
“Human Dignity and Human Rights. A Gender and Swedish perspective.” Sommarforskarskola, Univ. of Stellenbosch, Faculty of Theology, and Humboldt University, Berlin. 26-28 Feb 2013.
Response to Madeleine Arnot, 10:e NCRE Conference, Umeå, juni 2009.
"Gender, diversity, values, and religious education” , vid 9:e Nordic Conference on Religious Education (NCRE), University of Stavanger, Norway, 5-9 juni, 2007.
“Integrity and Justice at Stake Confessing and Embodying Unity – A Feminist Theological Perspective”, vid Conference Confessing Barmen and Belhar Today, Stellenbosch University, Oktober 19-20, 2005.
Teologi och polyfont tal om Gud”, Oslo 9/1 2004. Nordic Conference 8-10 januari 2004. Organiserad av: The Nordic Network of Systematic Theologians.
a) 2015 – 2018 Forskningsledare i miljön Research in Early Childhood Education, Umeå University (RECEUM). Inst. för tillämpad utbildningsvetenskap, UmU
b) 2007-2016 seminarieledare för seminarier om genus och utbildning, med deltagare fr tre fakulteter, UmU
c) 2011 – 2012 Ledarskap för forskargruppen Values, Societies and Social Justice, (VASS), Pedagogiska institutionen, UmU
d) 2006 – 2010 Vetenskaplig ledare Inst. för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen, UmU
e) 2001-2003 Utveckling av feministisk etik, Uppsala universitet, Teologiska institutionen
f) 2002-2006 Miljön Gemensamma värden? Högskolan Dalarna
2020 - Ledamot av Nämnden för prövning av oredlighet i forskning, (NPOF).
2017 – 2019 Ersättare i Expertgruppen för oredlighet i forskning, Centrala etikprövningsnämnden.
2013 – 2019 Suppleant i Regionala Etikprövningsnämnden Umeå/Etikprövningsmyndigheten.
2015 – 2021 Ledamot av Nämnden för Anställning av professor och docenter, Samhällsvetenskaplig fakultet, UmU.
2013 – 2017 Styrelsen för Nationellt Forum för Religionsdidaktisk/-pedagogisk forskning.
2012 – 2017 Styrelsen för forskarutbildningsprogrammet RVS, Religion, Values and Society (med åtta norska deltagande universitet/högskolor).
2012 – 2016 Styrelsen för International Seminar on Religious Education and Values (ISREV). Ordförande i Programme Committee.
2009 – 2012 Styrelsen för forskarskolan GRESD (National post-graduate school for education and sustainable development).
2008 – 2012 Styrelsen för Liv och Fred institutet, Uppsala.
1) Livsfrågor i forskning och undervisning, Sigtunastiftelsen, 27-29 Oktober, 2016.
2) Transboundary learning beyond disciplines. Education for sustainable development opening up research dialogues. Umeå universitet, Oktober 9-11, 2012. Finansiering för keynotes från VR, UVK.
3) Changing societies – Values, Religions, and Education, Umeå University, 9-13 juni 2009. Finansiering för keynotes från VR, UVK. Nordic Conference of Religious Education (NCRE).
4) Humanity in a Global Era. University of Stellenbosch, Sydafrika, 4-5/11, 2002. Symposium för arton svenska och sydafrikanska forskare. Finansiering från Sida.
5) Development of Research in Feminist Ethics. Eklundshof, Uppsala, 14/1 2002. Femton deltagare från Norden.
6) Gender and Diversity – complexities and theoretical problems. Keynote: Professor Iris M. Young, University of Chicago. Sigtunastiftelsen, 1-2/9 2000. Finansiering från: FRN and HSFR.
Kristin Zeiler, 2005, Chosen children? An empirical study and a philosophical analysis of moral aspects of pre-implantation genetic diagnosis and germ-line therapy. Linköpings universitet. (Bitr. handl.)
David Lifmark, 2010, Emotioner och värdegrundsarbete. Lärare, fostran och elever i en mångkulturell skola. Umeå universitet/ Högskolan Dalarna.
Maria Rönnlund, 2011, Demokrati och deltagande. Elevinflytande i grundskolans årskurs 7-9 ur ett könsperspektiv. Umeå universitet. (Bitr. handl.)
Anders Bek, 2012, Undervisning och reflektion: Om undervisning och förutsättningar för studenters reflektion mot bakgrund av teorier om erfarenhetslärande. Umeå universitet.
Gull Törnegren, 2013, Utmaningen från andra berättelser. En studie om moraliskt omdöme, utvidgat tänkande och kritiskt reflekterande berättelser i dialogbaserad feministisk etik. Uppsala universitet/Högskolan Dalarna. (Bitr. handl.)
Katarina Kärnebro, 2013, Plugga stenhårt eller vara roligt? Normer om språk, kön och skolarbete i identitetsskapandespråkpraktiker på fordonsprogrammet. Umeå universitet.
Åsa Pérez – Karlsson, 2014 Meeting the Other and Oneself. Experience and learning in international, upper secondary sojourns. Umeå universitet.
Annika Manni, 2015 Känsla, förståelse och värdering. Elevers meningsskapande i skol-aktiviteter om miljö- och hållbarhetsfrågor. Umeå universitet.
David Carlsson, 2017, Vad är religionslärarkunskap? En diskursanalys av trepartssamtal i lärarutbildningen. Göteborgs universitet/ Högskolan i Gävle.
Nadezda Lebedeva, Umeå universitet/Högskolan Dalarna (2016-2017), (bitr. handl).
Maria Wiklund, Rum för lärande, Umeå universitet (2015 -)
Johan Runemark Brydsten, Vision och pedagogik vid samisk konfirmation: kultur och historia som förutsättningar, (2014 - ), (bitr. handl.).
1999, Teologie doktorsexamen, etik, Lunds universitet. Avhandlingens titel: Först när vi får ansikten - ett flerkulturellt samtal om feminism, etik och teologi. Stockholm: Atlas, 1999 & Lunds universitet. Handledare: Professor Göran Bexell, Teologiska inst. & Professor Johanna Esseveld, Sociologiska inst.
Min doktorsavhandling belönades år 2000 med Wallquist-priset (15.000 SEK) av Smålands Akademi, Växjö.
2002-2006 i projektet Gemensamma värden?. VR, UVK. Samarbete mellan Lärarhögskolan, Stockholm, CEIFO, SU och Högskolan Dalarna. PI: professorerna Sven Hartman & Charles Westin.
2005, i etik, Lunds universitet.
a) 2019-2024 Vetenskapsrådet (Dnr 2018-03435): Barn och läroplan. Existentiella frågor och skolans svar. PI: Karin Sporre.
b) 2019-2022 Skolforskningsinstitutet: Att skärpa den etiska blicken och rösten. En skönlitteraturbaserad etikundervisnings möjligheter och svårigheter. PI: Christina Osbeck. Sporre projektmedlem.
c) 2016-2024 Barn, hållbarhet och hopp. Finansiering: Lärarhögskolan, Umeå universitet. Karin Sporre genomför studien.
d) 2015-2018 Vetenskapsrådet (Dnr 2014-2030): Vad kan man lära sig I etik? Skilda konceptioner av etisk kompetens för undervisning i en obligatorisk skola. PI: Christina Osbeck. Sporre projektmedlem.
e) 2017 – 2019 Politics of Identities, Ethics and Reconciliation (PIER project), Samarbete mellan Umeå universitet och University of the Western Cape, Bellville, South Africa.
f) 2014-2016 Gender, religion and the public sphere. Finansiering: Lärarhögskolan Umeå universitet. Sporre genomfört projektet.
g) 2012-2014 In search of human dignity. Finansiering: Lärarhögskolan, Umeå universitet. Sporre genomfört projektet.
Filosofie kandidatexamen/Biträdande psykologexamen, Stockholm universitet, 1976
Högskoleexamen Religionsvetenskaplig linje, Uppsala universitet, 1984
Filosofie magisterexamen, Lunds universitet, 1996
Teologie doktorsexamen, Lunds universitet, 1999
Docent i etik, Lunds universitet, 2005
Professor i pedagogiskt arbete med inriktning på värdegrund, genus, och kulturell mångfald vid Umeå universitet, Umeå från 2009-07-01 - tv
Gästprofessor i Religionsvetenskap, Karlstad universitet, 2009-07-01 – 2011-12-31
Forskningslektor i pedagogiskt arbete med inriktning på värdegrund, genus och kulturell mångfald, Umeå universitet, Umeå, 2006-05-15 – 2009-06-30
Universitetslektor i etik, Högskolan Dalarna, Falun, 1999-11-01-2006-05-14
Doktorandtjänst i etik vid Teologiska institutionen, Lund, 1995-01-01-1999-10-31
Lärare i kristendomens historia, Teologiska Seminariet, Lidingö 1987-07-01-1994-12-31
Informationssekreterare i Svenska Missionsförbundet (SMF) och Svenska Missionsförbundets Ungdom, Stockholm, 1985-08-15-1987-06-30
Biträdande generalsekreterare vid Svensk Ekumeniska Nämnden, Stockholm, 1984-03-15-1985-08-15 Projektsekreterare i studie- och forskningsprojektet "Parakyrkligt", Svenska Missions-förbundet, Uppsala, 1983-01-01-1984-03-14
Handläggartjänst vid Ekumeniska U-veckan, Uppsala, 1980-02-01-1982-12-31
Folkhögskollärare vid Svenska Missionsförbundets ledarinstitut, Lidingö/Karlskoga folkhögskola, 1976-07-01-1977-06-30
Ungdomsinstruktör i Högdalskyrkan, Högdalen, 1975-08-15-1976-06-30
Ungdomsledare i Malmö missionsförsamling, Malmö, 1971-09-01-1972-08-31