"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Personalbild Julio Diarte Almada

Julio Diarte Almada

Biträdande Lektor

Kontakt

E-post
Telefon

Verksam vid

Anknytning
Biträdande universitetslektor vid Arkitekthögskolan vid Umeå universitet
Plats

Dr Julio Diarte är biträdande professor vid UMA. Han tog sin kandidatexamen i arkitektur från Universidad Nacional de Asunción (2005), masterexamen i arkitektur från Polytechnic University of Catalunya i Barcelona (2009) och sin doktorsexamen i arkitektur från Penn State University (2021). Hans forskning korsar områdena design för klimatförändringar, hantverk och digital tillverkning och byggmaterialprocesser. I sin undervisning fokuserar han på att engagera studenter i materialbaserade projekt som kombinerar analoga och digitala verktyg för att designa och göra prototyper av byggkomponenter. Julio fick 2020 Engineering for Change (E4C) Research Fellowship in Habitat och 2022 E4C Expert Fellowship.

ARCC-EAAE 2022 International conference: proceedings, Architectural Research Centers Consortium 2022 : 423-430
Diarte Almada, Julio; Vazquez, Elena
Divergence in Architectural Research: Proceeding Book of ConCave Ph.D. Symposium, Georgia Institute of Technology, Atlanta, Georgia, March 5-6, 2020, Atlanta: Georgia Institute of Technology 2021 : 125-135
Diarte Almada, Julio
EAAE-ARCC International Conference & 2nd VIBRArch 11-14 november, 2020: The architect and the city, Valencia: Editorial Universitat Politècnica de València 2021 : 808-817
Diarte Almada, Julio; Vazquez, Elena
Enquiry, the Architectural Research Centers Consortium (ARCC) 2021, Vol. 18, (1) : 17-40
Diarte, Julio; Shaffer, Marcus
Anales del Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas. Mario J. Buschiazzo, Buenos Aires: Univesidad de Buenos Aires 2019, Vol. 49, (2) : 219-237
Diarte, Julio; Vazquez, Elena; Fleitas, Claudia; et al.

Forskargrupper

Gruppmedlem

Forskningsprojekt

Som lärare i arkitektur är mitt primära mål att ge eleverna ett ramverk för att utveckla sina färdigheter i design, kritiskt skapande och systemtänkande. Följaktligen fokuserar jag på ett design-by-making-upplägg med hjälp av hantverks- eller digitalt baserade verktyg. Detta tillvägagångssätt hjälper eleverna att få fram arkitektoniska idéer från material och deras tillhörande tillverknings-/konstruktionsprocesser samtidigt som de förstår det komplexa förhållandet mellan arkitektur och miljö. Processen involverar aktiva lärandestrategier där jag lär dem hur man designar och gör prototyper baserat på materialkapacitet och materialtillgänglighet.