Docent i naturvetenskapernas och teknikens didaktik, med fokus på lärande för hållbar utveckling och känslor i ingenjörsutbildningar.
Jag tillhör forskningsgruppen för naturvetenskapernas didaktik, UmSER (Umeå Science Education Research). Min forskning handlar om hur vi bättre kan förbereda ingenjörsstudenter för att ta ansvar för teknikens effekter på samhälle och miljö och för att bidra till en hållbar samhällsutveckling. Jag är speciellt intresserad av att undersöka känslors roll i lärande för hållbar utveckling. Under 2021 ska jag starta upp ett VR-projekt om hur ingenjörsstudenter förhåller sig till känslor när de diskuterar komplexa hållbarhetsproblem, så-kallade "wicked problems", och hur lärare kan stötta studenternas lärande när dessa konfronteras med osäkerhet och värdekonflikter.
Jag har arbetat med olika teoretiska och metodologiska perspektiv, bland annat fenomenografi, aktionsforskning, och etnografi och jag letar alltid efter möjligheter att kombinera teorier och metoder på nya sätt som gör det möjligt att bättre besvara angelägna forskningsfrågor. För närvarande använder jag främst diskursanalytiska metoder för att analysera intervju- och videodata.
Vid sidan av min forskning har jag undervisat om hållbarhet, etik, lärande för hållbarhet, pedagogik för doktorander, och akademiskt skrivande. Jag har även ett deltidsuppdrag vid Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL). Det är viktigt för mig att min forskning kan göra nytta i praktiken och jag samarbetar därför gärna med lärare och programutvecklare. Jag har också skapat en enkel webbsida med resurser för undervisning med wicked problems: https://wickedproblemsteaching.wordpress.com/.
Jag undervisar universitetslärare i Lärande för hållbar utveckling (vid UPL) och studenter i hållbar utveckling, etik och akademiskt skrivande. Jag är också intresserad av att undervisa studenter om känslors roll i arbete med komplexa hållbarhetsproblem.