Forskare och lärare i naturvetenskapsdidaktik med fokus på motivation, vetenskapligt skrivande och att naturvetenskaplig utbildning ska vara tillgänglig och meningsfull för alla.
Min forskning, liksom min undervisning, baseras på att människor i grunden är nyfikna och vill lära sig nya saker, och att naturvetenskap är en utmärkt arena för det. Observationer, utforskande och att kunna föra resonemang och argumentera är viktiga förmågor i skolan såväl som i livet. Mitt arbete har flera spår och det finns några genomgående teman. Det första är motivation, att motivation är grunden för lärande och att kunskap om motivation är en viktig del av lärarutbildning och lärarkunskap. Det andra är att lärande sker i samverkan med andra, naturligtvis inom skolan men också i möten med till exempel forskare och samhälle som ger relevans och autenticitet till ämnesinnehållet. Det tredje är vikten av argumentation, att lärandet inte stannar vid att förstå, utan fördjupas med att kunna uttrycka sig till andra. Till sist ämnesdidaktiken, och framför allt hur lärandet i naturvetenskap interagerar med andra discipliner. Min undervisning finns beskriven under separat flik och nedan beskriver jag kort några forsknings- och utvecklingsprojekt jag arbetar med eller har arbetat med.
o Tid och rum för lärande i naturvetenskap. Projektet leds av Urban Eriksson, Uppsala Universitet och handlar om förståelse för små och stora skalor inom naturvetenskap, till exempel skalor som mäter små avstånd i cellbiologi och långa tidsperioder i kosmologiska och evolutionära processer.
o Forskarhjälpen. Jag har gjort studier om projekten Medicinjakten (2011) och Spindeljakten (2018). Studierna i samband med Medicinjakten hade fokus på elevers motivation, upplevelser och engagemang. Fokus för Spindeljakten är lärares syn på naturvetenskapsundervisning och hur den relaterar till val, värden och klassrumspraktiker.
o Multipliers, som är ett EU-projekt om Open schooling och elevers förmedlande av naturvetenskaplig kunskap. Projektets första del handlar om Skogsanvändning och skogsbevarande som undervisningstema och ett undervisningsmaterial finns publicerat.
Jag har doktorsexamina i Pedagogiskt arbete (Umeå universitet, 2016) och Växtfysiologi (Sveriges Lantbruksuniversitet, 2003).
Jag är legitimerad lärare i biologi och kemi. Jag undervisar blivande grund- och ämneslärare i naturvetenskapsdidaktik, samt i motivation och vetenskapligt skrivande. Jag undervisar också biologi på Tekniskt-Naturvetenskapligt basår. Jag har lång erfarenhet av att handleda examensarbeten och tycker att handledning av självständiga arbeten är väldigt givande.