Är sedan 2023 projektledare för Kmartb, Kreativa matematiska resonemang förstärkta av testbaserat lärande finansierat av Skoforskningsinstitutet. Projektet undersöker hur undervisning bör utformas så elever har möjlighet att lära sig matematik genom att konstrurera och argumentera för lösningar. En förutsättning för att på egen hand konstruera lösningar och formulera aqrgument är att använda sina förkunskaper. En bärande del i projektet är att förkunskaper aktiveras genom testbaserat lärande. Projektgruppen består av Carina Granberg Umeå universitet, Maria Larsson Mälardalens universitet, Denice D'Arcy, Lena Salomonsson, Ann-Sofie Persberg samtliga Lerbergsskolan Höganäs, Johanna Talberg Ekeby skola samt Jan Olsson.
ICT in mathematics education: the future and the realities: Proceedings of MADIF10, Göteborg: Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF 2017 : 119-128
Liljekvist, Yvonne; Mellroth, Elisabet; Olsson, Jan; et al.