"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Personalbild Henrik Åström Elmersjö

Henrik Åström Elmersjö

Docent i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning. Studierektor för forskarutbildningen.

Vetenskaplig meritering: Docent

Verksam som

Anknytning
Universitetslektor vid Institutionen för idé- och samhällsstudier Enhet: Historia, Historia med utbildningsvetenskaplig inriktning
Plats
YA, Norra beteendevetarhuset, NBET.B.358 Umeå universitet, 901 87 Umeå

Jag är universitetslektor i historia och docent i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning, samt studierektor för forskarutbildningen vid institutionen för idé- och samhällsstudier. Jag disputerade 2013 på en avhandling som behandlade förändring av – och interaktion mellan – historiekulturer i Norden inom ramen för en "pan-nordisk" läroboksrevision. Sedan dess har jag fortsatt forska om historieämnets historia och villkor i olika projekt med både utbildningshistorisk och historiedidaktisk inriktning. Jag är verksam inom forskningsmiljön "Historia med utbildningsvetenskaplig inriktning". Läs mer om forskningsmiljön, samt i Umeå forskningsmiljö för de samhällsorienterande ämnenas didaktik (UmSOD). Läs mer om UmSOD.

Avslutade projekt omfattar bland annat "En av staten godkänd historia" (Postdok-pojekt), där jag beforskade omförhandlingen av skolämnet historia inom ramen för Statens läroboksnämnds granskning och godkännande av historieläroböcker mellan 1938 och 1991; "Individ och kollektiv i svensk historie- och samhällskunskapsundervisning" (Lärarhögskolan), där jag studerade den förändrade behandlingen och beskrivningen av individer och olika kollektiv inom ramen för kursplanerna i historia och samhällskunskap i grundskola och gymansium 1970 till 2017; "Kontroversiella frågor i samhällsorienterande undervisning: En komparativ ämnesdidaktisk studie" (Vetenskapsrådet) där jag primärt studerade hur historielärare hanterar potentiellt kontroversiella frågor i sin undervisning (Anna Larsson var forskningsledare); samt "Teaching Rival Histories" (Vetenskapsrådet), där historielärares epispemologiska utgångspunkter och hur dessa kan påverka lärarnas undervisning undersöktes i en delvis jämförande studie där lärare i Sverige och Quebec ingick.

Jag har också det övergripande ansvaret i redaktionskommittén (Senior Editor) för tidskriften Nordic Journal of Educational History.