"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Personalbild Helena Näs

Helena Näs

Lärare och forskare med fokus på grundskolans tidigare år. Undervisar i biologi, kemi och utomhuspedagogik. Forskningssamarbetar med skolor och med lärarstudenter. 

Kontakt

E-post
Telefon

Verksam vid

Anknytning
Plats
Naturvetarhuset, huskropp A, plan 5, Johan Bures väg 16 Umeå universitet, 901 87 Umeå

Grundutbildning ämneslärare i biologi, kemi och matematik (1985-1989)

Jag har arbetat som lärare på högstadiet, gymnasiet och komvux i tolv år. År 2000 fick jag anställning vid Umeå universitet.

2000-2003 adjunkt på Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik, NMD

2003-2010 doktorand och lärarutbildare vid NMD

2010- universitetslektor vid NMD

NOFA9: Education, knowledge and Bildung in a global world: Book of Abstracts, Åbo Akademi University 2023 : 138-138
Varg, Lina; Näs, Helena; Ottander, Christina
NorDiNa: Nordic Studies in Science Education, Vol. 18, (1) : 128-142
Varg, Lina; Näs, Helena; Ottander, Christina
Nordisk arbeidsmodell for undervisning for bærekraftig utvikling, Oslo: Naturfagsenteret 2017 : 14-19
Manni, Annika; Näs, Helena; Åberg, Erika
Umeå: Umeå universitet, Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik 2010
Näs, Helena
The nature of research in biological education: Old and new perspectives on theoretical and methodological issues, Utrecht, The Netherlands: CD-beta Press 2009 : 297-311
Näs, Helena; Ottander, Christina
Science education: Shared issues, common future, Singapore: National Institute of Education 2009 : 1281-1318
Näs, Helena; Ottander, Christina; Benckert, Sylvia
NorDiNa: Nordic Studies in Science Education, Oslo och Göteborg: 2008, Vol. 4, (2) : 177-191
Näs, Helena; Ottander, Christina

Jag undervisar på alla lärarprogram i biologi, kemi och utomhuspedagogik. Jag har också i mer än tio år undervisat i utbildningsvetenskaplig kärna, där jag framför allt har tagit emot nybörjarstudenterna på fritidshem, lågstadie och mellanstadie programmen. Jag brinner för konkretisering av naturvetenskap och för att få studenterna riktigt intresserade av naturvetenskapliga fenomen, både ute i naturen och inne i klassrummet. Biologisk mångfald, kemisk jämvikt och hållbar utveckling är begrepp som jag ofta inkluderar i min kemi- och biologiundervisning.