Utbildningsområde:
Psykiatri och psykiatrisk omvårdnad, Intellektuella funktionsnedsättningar, Kommunikation och interaktion. Examensarbeten på avancerad nivå. Utbildningsansvarig för utbildning på avancerad nivå och programansvarig för Masterprogrammet inom omvårdnad, Umeå universitet.
Forskningsområde:
Projekttitel: Utbildningsintervention för multiprofessionellt team som arbetar med personer med intellektuell funktionsnedsättning och utmanande beteende.
Kort beskrivning: Utbildning för professioner som arbetar inom vård och omsorg för personer med intellektuell funktionsnedsättning och utmanande beteende.
Forskning visar att kommunikation och interaktion mellan vuxna personer med intellektuell funktionsnedsättning och professionella vårdare är komplext och ställer krav på båda parternas förmåga till att uttrycka sig men även att förstå det som uttrycks. Det är inte ovanligt att misstolkningar och missförstånd uppstår vilket kan ge uttryck i form av utmanande beteenden, såsom aggression och våld. Denna problematik får en negativ effekt på kvalitet på vården och stödet för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Litteraturstudier betonar vikten av utbildning, kunskap och stöd till professioner som arbeta med personer med intellektuell funktionsnedsättning och utmanande beteende. Den utbildning som professionerna får under sin yrkes-/utbildning upplevs ofta otillräckligt för att kunna möta behovet hos målgruppen de arbetar med. Med denna utbildningsintervention, som består av en webbutbildning varvad med gruppreflektioner, vill vi medverka till att öka kunskapen hos aktuella professioner och därmed främja interaktionen med personer med intellektuell funktionsnedsättning och utmanande beteende.
Lärprocessen på arbetsplatsen är påvisad vara komplex och påverkas ofta av flera faktorer som bidrar till den dynamiska processen och har en direkt inverkan på utbildningsresultatet. Därför är det väsentlig att studera och söka ökad kunskap och förståelse för de lärprocesser som äger rum i samband med utbildningsinterventionen och de faktorer som påverkar dessa processer. Vår ambition är att denna kunskap vidare ska bidra till forskning om utbildningsinterventioner som främjar lärande hos professioner i och för sitt arbete, i detta fall arbete inom vård och omsorg för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Projektledare: Anh Truong (forskarstuderande AIL och projektledare för sitt avhandlingsprojekt), Helena Antonsson (lektor, projektledare, Webbutbildning för personal som arbetar med personer med intellektuell funktionsnedsättning och utmanande beteende (registrerad i Clinical Trial, NCT03390868)
Medverkande från Högskolan Väst: Anette Ekström-Bergström (prof. huvudhandledare), Catrin Johansson (lektor, biträdande handledare), Helena Antonsson (lektor, biträdande handledare), Thomas Winman, docent, biträdande handledare.
Övriga medverkande: Tvärprofessionell personal som är kopplade till LSS-verksamhet i Trollhättans stad.
Forskningsfinansiär: Högskolan Väst och Trollhättans stad
Projekttid: Datainsamling för samverkansprojektet med Trollhättans stad påbörjades 2017 och avslutas 211231. Därefter följer analys och publicering av resultat.