Jag är fil.dr. i pedagogiskt arbete. Mina forskningsområden är ämnesdidaktik, bildundervisning och policyforskning, vilket inkluderar förutsättningarna för bildundervisning och lärarprofessionalitet.
Jag är fil.dr. i pedagogiskt arbete och biträdande lektor vid institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen, Umeå universitet. Mina forskningsområden innefattar olika aspekter av bildundervisning så som ämnesutveckling, utbildningsfilosofi och policyforskning, vilket inkluderar förutsättningarna för bildundervisning och lärarprofessionalitet.
Aktuella forskningsprojekt
Efter att ha disputerat 2021 med min doktorsavhandling "Värdegrundsarbete i bildundervisning: en studie om iscensättning av policy i grundskolans senare år", arbetar jag nu med flera olika projekt. Ett av mina större forskningsprojekt handlar om lärarnas tolkning och översättning av grundskolans nya kursplan för bildämnet. Andra projekt inkluderar studier av läromedel i bildundervisning, ämnesutveckling, samt utbildningsfilosofiska frågor kring ämnesinnehåll och kunskap.
Forskargrupper
Utöver forskargruppen Utbildning, estetiska ämnen och samhället, är jag en del av två andra grupper. En av dessa är forskargruppen Shifting Grounds. Shifting Grounds samlar nordiska och internationella forskare inom normkritik för att främja teoretiska ramverk och begrepp för att tänka och utöva normkritik i akademiskt arbete över discipliner.
Jag medverkar även i en forskargrupp som är baserad vid Stockholms universitet – Filosofiska och kritiska studier om (ut)bildning. Här syftar arbetet till att öka förståelsen för människor i förändring genom kritiska analyser av teoretiska och filosofiska perspektiv på utbildning och lärande.
Visuella arenor och motsägelsefulla platser: tio texter om transformativt lärande, identitet och kulturell förändring, Göteborg: Daidalos 2014 : 193-218