Jag är universitetslektor i pedagogik med fokus på bedömningar samt skolutveckling. Jag undervisar på lärarutbildningar och deltar i flera insatser inom Samverkan för bästa skola.
Jag är universitetslektor i Pedagogik. 2008 disputerade jag i Beteendevetenskapliga mätningar med avhandlingen Measurement of alignment between standards and assessment, i vilken jag utvärderar olika modellers användbarhet för att analysera hur väl prov och bedömningsuppgifter täcker de mål och kunskapskrav som finns i den aktuella kursplanen. I avhandlingen fann jag Blooms reviderade taxonomi som den mest användbara modellen.
Jag har en bakgrund som grundskollärare i matematik och NO-ämnen samt varit provutvecklare av nationella prov i matematik på gymnasienivå. Jag arbetar även med undervisningsnära skolutveckling inom flera uppdrag i Skolverkets satsning Samverkan för bästa skola (SBS), som syftar till att höja kunskapsresultaten och öka likvärdigheten inom och mellan skolenheter.
Jag undervisar främst på lärarutbildningar och då framförallt kring summativ bedömningar och betyg. Även bedömning och betyg är ett av mina forskningsintressen tillsammans med skolutveckling. Eftersom jag har en forskarutbildning i Beteendvetenskapliga mätningar är jag även intresserad av att skapa bra utformade enkäter.
Jag är aktiv inom Pedagogiska institutionens område DUB (Didiaktik, Utvärdering och Bedömning). Jag sitter som ledamot i Ämneslärarrådet.
Practical Assessment, Research, and Evaluation, College Park, Md.: ERIC Clearinghouse on Assessment and Evaluation and the Department of Measurement, Statistics, and Evaluation at the University of Maryland 2008, Vol. 13, (9) : 12-
Jag undervisar främst på olika lärarutbildningar (grundskollärarprogrammet, ämneslärarprogrammet, KPU, VAL, ULV, specialpedagogprogrammet och speciallärare med inriktning mot utvecklingsstörning). På flertalet av lärarutbildningarna undervisar jag kring summativa bedömningar och betyg i Bedömningskurser. Jag undervisar även på kurserna Ämneslärare som profession och Att vara lärare som är de två första kurserna på Ämneslärarprogrammet. Jag samordnar eller är kursansvarig för examensarbeten på lärarutbildningar, vilka har handledare på Pedagogiska institutionen.
Jag sitter som lärarrepresentant i Ämneslärarrådet.