Mitt primära forskningsintresse är specialpedagogisk och klassrumsnära verksamhet i glesbygdsskolor.
Mitt klassrumsnära forskningsintresse härrör från åren som lärare i skolan där jag hade ett djupt engagemang i att försöka förstå hur jag skulle arbeta och undervisa för att fånga alla elevers nyfikenhet och intresse som i sin tur skulle bidra till alla elevers lärande och utveckling. Andra forskningsintressen som jag bedriver klassrumsnära studier om är;
Mer om profilområdet Lärande och IKT
Mer om profilområdet Specialpedagogik
Klassrumsnära studier åstadkoms, enligt mitt synsätt, via samverkan med skolhuvudmän och skolaktörer. Centralt för samverkanskonceptet är att jag som forskare arbetar utifrån att identifiera behovsbaserade förbättringar för skolans aktörer och att samverkansarbetet består av grundtanken vinn-vinn, det vill säga gemensamma behovsbaserade utvecklingsarbeten som bidrar både till forskarens forskning och pedagogers behov av verksamhetsutveckling.
Jag är även gruppmedlem i Arktiskt Centrum
https://www.umu.se/arktiskt-centrum/
Gerd Petterson och Mari Forsberg undervisar på yrkeslärarutbildningen, både i Skellefteå och i Umeå.
Lärare kan arbeta mer ostört med en undervisning som gynnar elevers lärande, skriver Gerd Pettersson, mfl.
Läs om handledning på distans för bättre specialpedagogiskt stöd i glesbygdsskolor.
Läs nyhetsbrevet om fjärrkonsultation mellan specialpedagoger och lärare på landsbygdskolor.
Läs hela ansökan om att bedriva försöksverksamhet gällande distansundervisning för elever.
Läs intervjun med Gerd Pettersson och Jörgen From i samband med slutrapporten 2018.