Mitt avhandlingsprojekt handlar dels om att undersöka relationen mellan testbaserat lärande, kognitiv förmåga och personlighetsdrag, dels om att implementera strategin i en autentisk skolmiljö.
Implementering av kognitiva lärandestrategier. Forskning inom kognitiv psykologi har visat stöd för ett fenomen som kallas testeffekten. Testeffekten kan definieras som den ökade inlärning och retention som kan observeras efter upprepad testning av ett studiematerial (testbaserat lärande), jämfört med upprepad inläsning. Det finns en uppsjö av bevis för testeffekten, men vi vet fortfarande inte så mycket om mekanismerna bakom den eller vad den påverkas av. Det betyder att vi inte är säkra på att denna effekt kommer att vara lika stor för alla som använder sig av testbaserat lärande. Dessutom så är majoriteten av den forskning som finns inom ämnet är utförd i labbmiljö, vilket betyder att det finns en osäkerhet i hur testbaserad inlärning fungerar i skolmiljö. Innan vi kan säga att detta är en strategi som borde användas generellt i skolundervisning så måste vi veta om den är lika fördelaktig för alla elever, och om den fungerar lika bra i skolmiljön som i labbet.
Mitt avhandlingsprojekt handlar dels om att undersöka relationen mellan testbaserat lärande, kognitiv förmåga, och personlighetsdrag, och dels om att implementera strategin i en autentisk skolmiljö. Syftet är att tillföra information som kan hjälpa till att fastställa hur testbaserat lärande som inlärningsstrategi kan rekommenderas för användning i undervisning, både från ett student- och lärarperspektiv.