Docent i matematikdidaktik med forskningsintresse kring språk, kommunikation och resonemang i matematikundervisning.
Jag är docent i matematikdidaktik och mitt generella forskningsområde är relationen mellan språk/kommunikation och matematik i samband med matematikundervisning och matematiklärande, till exempel hur läsning och lösning av matematikuppgifter hänger ihop. Jag är särskilt intresserad av läsning av symboler och den roll som argumentation har i matematiklärande
Större delen av min forskning bedriver jag i samarbete med Magnus Österholm som tillsammans med mig leder en forskargrupp inom Umeå Forskningscentrum för Matematikdidaktik (UFM) som heter Språk och Kommunikation. Vi arbetar för närvarande med ett större forskningprojekt finansierat av Vetenskapsrådet och ett annat av Wallenberg (mer information under fliken Forskning ovan).
För närvarande handleder jag en doktorand, Muhammad Zuhair Zahid, vid min egen institution. Tidigare har jag handlett Ulrika Wikström Hultdin, Anders Hofverberg, Cecilie Carlsen Bach, Frithjof Theens, Monica Egelström, Maria Lindfors, Maria Kenneman, Anneli Dyrvold, och Björn Palmberg. Jag är medlem i redaktionskommittéen för den nordiska tidskriften för forskning i matematikdidaktik, NOMAD, och för the International Journal of Science and Mathematics Education.