Jag är Universitetslektor i Socialt Medveten Artificiell Intelligens vid institutionen för Datavetenskap. Jag är specialiserad på AI, speciellt i software agents, och non-monotonic reasoning.
Jag är Universitetslektor i Socialt Medveten Artificiell Intelligens (Associate Professor in Social-aware Artificial Intelligence) vid institutionen för Datavetenskap. Jag är specialiserad på artificiell intelligens (AI), speciellt i ämnen som (multi-)agent software, rational agents, knowledge representation, och non-monotonic reasoning. En del av mina bidrag har tillämpats och utvärderats i olika sammanhang, såsom ekonomi, hälsa, sport, ambient intelligence och e-learning. Mer info: https://people.cs.umu.se/esteban/
För närvarande co-leder jag forskargruppen Formella Metoder för Pålitlig Hybrid Intelligens (Formal Methods for Trustworthy Hybrid Intelligence) vid Institutionen för Datavetenskap. Jag är och har varit kopplad till multidisciplinära forsknings- och utvecklingsprojekt i Finland och Sverige, om ämnen relaterade till intelligenta system för att stödja, rekommendera och handleda mänskliga aktiviteter relaterade till hälsa, ekonomi och idrott.
Angående min utbildning har jag en Ph.D. i datavetenskap från Umeå universitet (Sverige), en magisterexamen (M.Sc.) i datavetenskap från Malmö universitet (Sverige), och en ingenjörsexamen (B.Eng.) i elektronik och telekommunikation från University of Cauca (Colombia) ).
Min undervisningsfilosofi lägger fokus på att uppmuntra, inspirera och arbeta aktivt för att involvera eleverna att vara en del av deras utbildning, vilket kallas ”studentfokuserade undervisningsmetoder”. Mitt mål är att skapa en miljö som gör det möjligt för eleverna att känna sig intellektuellt stimulerade och utmanade med intressanta och provocerande frågor, samtidigt som det behåller en känsla av tröst, delaktighet och förtroende för en positiv attityd och feedback från läraren.
Jag använder problembaserat lärande där verkliga problem används som löpande exempel i föreläsningar, där externa intressenter (t.ex. lokala företag eller myndigheter) bjuds in för att utmana eleverna med sina verkliga problem.
Jag använder olika e-verktyg flera resurser i mina föreläsningar, till exempel, animationer i bilder, videor, kodavsnitt (dvs. kodbitar) och röstnings- och frågesportverktyg (t.ex. Mentimeter). Jag gillar att skapa det pedagogiska materialet åt mig själv med hjälp av AI-baserade verktyg.