Universitetslektor i pedagogiskt arbete. FD i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning.
Mina forskningsintressen inkluderar olika perspektiv på välfärdssamhället i både historiska och samtida sammanhang. Av särskilt intresse är utbildningsväsendet och villkoren för stora yrkesgrupper vilka arbetar inom detta system som till exempel lärare.
I min doktorsavhandling studerade jag lärares villkor i den svenska folkskolan under senare delen av 1800-talet och tidigare delen av 1900-talet. Mer specifikt undersökte jag de lärare som rekryterades i landsbygdsmiljö och vilka följder valet att bli lärare fick för deras individuella levnadsbana och familjeliv. Kvalitativa och kvantitativa metoder kombinerades för att studera lärarna utifrån deras sociala bakgrund, etablering, vardagsliv, familjebildning, levnadsbanor etcetera. De skilda förutsättningarna för manliga och kvinnliga lärare samt olika lärargrupper, småskollärare och folkskollärare, utgjorde tillsammans centrala aspekter i avhandlingsprojektet.
Jag undervisar på både grundläggande och avancerad nivå – framförallt i kurser som ingår i lärarutbildningen inom t.ex. didaktik, specialpedagogik, yrkeslärarprogrammet, verksamhetsförlagd utbildning (VFU) samt att handleda och examinera uppsats- och examenarbeteskurser. Vidare har jag även haft andra undervisningsuppdrag som exempelvis att handleda och examinera fördjupningsarbeten på polisutbildningen. Mina tidigare undervisningserfarenheter från skolan inkluderar främst gymnasieskolan men jag har arbetat på alla nivåer av skolsystemet, i grunden är jag legitimerad ämneslärare på högstadiet och gymnasiet i samtliga samhällsorienterande ämnen (historia, samhällskunskap, geografi och religion).