Jag är universitetslektor i Konst- och bildvetenskap. Min forskning rör designhistoria och designteori, samt olika aspekter av modernitet från ca 1800 och framåt.
Jag är universitetslektor i Konst- och bildvetenskap. Min forskning rör designhistoria och designteori, samt olika aspekter av modernitet från ca 1800 och framåt.
Sedan hösten 2024 driver jag ett treårigt forskningsprojekt finansierat av Vetenskapsrådet: "Blå blom" and the Alternative Modern. Heritagization in Design. Projektet undersöker design under 1900-talet som inte följer de modernistiska principerna men samtidigt är viktiga för producenterna. Gustavsbergs porslinsfabriks servis Blå blom är utgångspunkten och jag kommer att undersöka designfältet i ljuset av kritiska kulturarvsstudier och upphovsrättsfrågor.
Jag har under året också avslutat projektet Selma Giöbel: Modern textil kring 1900 där jag undersökt hur textilt hantverk fungerade som ett mönsterskapande i skärningspunkten mellan flera rådande rörelser: internationalitet och nationalitet; hantverk-, handels- och konstnärsideal; tredimensionell och tvådimensionell design; liksom kvinnors möjligheter/begränsningar till yrkesutövning kring sekelskiftet i efterverkningarna av 1800-talets emancipation. Selma Giöbels (1843-1925) verksamhet som såväl textilformgivare som textilentreprenör (med våra dagars termer) är studiens utgångspunkt och exempel. Projektet kommer redovisas som en monografi utgiven av Appell förlag under 2025.
Bland mina senaste publikationer finns Materialitet. Teoretiska tillämpningar i konstvetenskap (4), 2023, vilken jag var redaktör för tillsammans med Mårten Snickare (SU). Boken riktar sig till studenter på grundnivå och innehåller sex kapitel författade av konstvetare i Sverige och USA vilka behandlar hur materialitet som teoretiskt perspektiv kan användas inom konstvetenskap och närliggande ämnen.
Jag disputerade hösten 2019 i Konstvetenskap vid Stockholms Universitet. I mitt avhandlingsprojekt, Förlagd form. Designkritik och designpraktik i Sverige 1860–1890, (Gidlunds förlag 2019) undersökte jag designprocesser kopplade till 1800-talets fabrikstillverkning. Avhandlingen uppehåller sig framför allt kring den typ av varuproduktion som framställs i ett eklektiskt formspråk och framhåller tidens formstrategi som en elementdesign verkande genom olika motivrepertoarer. Centralt för undersökningen är det flödande utbud av bilder som karaktäriserar moderniteten, här med mönsterblad publicerade i illustrerad press, handböcker och priskuranter som exempel. Starkt betydelsebärande för det svenska sammanhanget var också den tyska filosofiska estetiken i sin populariserade variant, vilken här identifieras och skrivs fram som populär estetik.