Jag är verksam som konstnär och konstnärlig ledare i Humlab sedan 2009, efter min examen vid Umeå Konsthögskola.
Jag arbetar främst med att bidra med ett konstnärligt perspektiv på teknologi inom projekt, konstnärlig forskning, undervisning samt inom den löpande verksamheten.
Sedan 2006 har jag arbetat med frågeställningar relaterade till robot-, nano- och bioteknik samt virtuella världar, där främst mötet mellan andlighet och högteknologi, både samtida och spekulativ, varit av stor vikt för mitt eget konstnärskap. Dessa olika teknologier och medium har återkommande gett mig möjlighet och motivation till samarbeten, såväl inom som utanför konstvärlden. Detta är en av de grundläggande orsakerna till att jag är verksam som konstnär inom Humlab.
En annan viktig drivkraft är att hitta nya vägar och plattformar för konstnärer att verka inom, framförallt då kring digital teknologi och hur den kan användas och diskuteras i en konstnärlig praktik. Jag har en stark tro på en dialog kring konstens möjlighet att skänka nya perspektiv inom fält som den vanligtvis inte sammankopplas med, men också kring forskningens och teknologins potential att göra detsamma för konsten.
I mitt arbete drivs jag också av en stark kärlek till spel samt spelutveckling och har publicerat digitala såväl analoga spel sedan 2019, både enskilt och i samarbete med industrin. Mitt främsta intresse inom spel är berättandet och skapande av världar samt hur det konstnärliga uttrycket påverkas av ett interaktivt medium.
It's about time: ah, I like time : once I had a really good one : masters of fine arts graduating class of 2009, Academy of Fine Arts, Umeå University, Umeå: Umeå Academy of Fine Arts 2009 : 22-27