"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Personalbild Börje Rehn

Börje Rehn

Universitetslektor, leg. sjukgymnast, tillhörande sektionen för arbetshälsa och ergonomi

Vetenskaplig meritering: Docent
Pedagogisk meritering: Meriterad lärare

Kontakt

E-post
Telefon

Verksam vid

Anknytning
Universitetslektor vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering Enhet: Fysioterapi
Plats

Jag forskar och undervisar inom fysioterapi, ett område som är viktigt för hälsan då anpassad fysisk belastning kan ha stor betydelse. Mitt mål är att utveckla och sprida kunskapen.

Forskningsinriktning
Min forskning fokuserar på belastningsergonomi och metoder för att motverka skador i rörelse- och stödjeorganen som orsakas av fysiskt krävande arbete. Forskningen är huvudsakligen kvantitativ och bygger på tekniska mätmetoder för att beskriva biomekanisk påverkan.

Samverkan
Jag arbetar med att utveckla standarder inom belastningsergonomi genom SIS, där jag representerar Ergonomi och Human Factors Sällskapet i Sverige. Forskningskommunikation är något jag värderar högt, och jag har bidragit som skribent i den skandinaviska tidskriften FysioScience samt i den nationella facktidsskriften Sjukgymnasten.

Klinisk erfarenhet
Jag har arbetat med olika patientkategorier inom både öppen och sluten vård samt inom privat verksamhet, främst med funktionsnedsättningar till följd av ortopediska och neurologiska skador och sjukdomar.

Bioengineering, MDPI 2023, Vol. 10, (7)
Dahlgren, Gunilla; Liv, Per; Öhberg, Fredrik; et al.
International Journal of Environmental Research and Public Health, MDPI 2022, Vol. 19, (24)
Dahlgren, Gunilla; Liv, Per; Öhberg, Fredrik; et al.
Musculoskeletal Science and Practice, Elsevier 2021, Vol. 54
Coppieters, Michel W.; Rehn, Börje; Plinsinga, Melanie L.
International Journal of Forest Engineering, Taylor & Francis 2020, Vol. 31, (3) : 184-191
Stenlund, Tobias; Lundström, Ronnie; Lindroos, Ola; et al.
Spine, Vol. 43, (8) : E482-E487
Stenlund, Tobias; Öhberg, Fredrik; Lundström, Ronnie; et al.
Journal of Physical Education and Sports Management, American Research Institute for Policy Development 2017, Vol. 4, (2) : 38-47
Blomqvist, Sven; Lönnberg, Lisa; Sundelin, Gunnevi; et al.
BMC Health Services Research, BioMed Central 2017, Vol. 17
Lundell, Sara; Tistad, Malin; Rehn, Börje; et al.
European Journal of Physiotherapy, ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD 2017, Vol. 19, (2) : 116-116
Rehn, Börje
Universitetspedagogiska konferensen 2017: undervisning i praktiken – föreläsning, flexibelt eller mitt emellan?, Umeå: Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL), Umeå universitet 2017 : 91-91
Rehn, Börje; Hedlund, Mattias; Sandlund, Jonas
Jacobs Journal of Sports Medicine, Vol. 3, (2)
Larsson, Annika; Rehn, Börje; Blomqvist, Sven
Journal of Novel Physiotherapy and Physical Rehabilitation, Vol. 3, (1) : 022-029
Stenlund, Tobias; Öhberg, Fredrik; Lundström, Ronnie; et al.
JARID: Journal of applied research in intellectual disabilities, Hoboken: Wiley-Blackwell 2016, Vol. 29, (1) : 93-98
Sundahl, Lina; Zetterberg, Marie; Wester, Anita; et al.
Respiratory Medicine, Elsevier 2015, Vol. 109, (1) : 11-26
Lundell, Sara; Holmner, Åsa; Rehn, Börje; et al.
Fysioterapi, Stockholm: Fysioterapeuterna 2015, Vol. 1 : 26-32
Rehn, Börje; Blomqvist, Sven
Journal of Electromyography & Kinesiology, Elsevier 2015, Vol. 25, (3) : 548-556
Stenlund, Tobias; Lundström, Ronnie; Häger, Charlotte; et al.
European Journal of Adapted Physical Activity, Vol. 7, (1) : 22-30
Blomqvist, Sven; Wester, Anita; Persson, Elin; et al.
Gait & Posture, Elsevier 2014, Vol. 39, (3) : 904-908
Blomqvist, Sven; Wester, Anita; Rehn, Börje
International Journal of Industrial Ergonomics, Elsevier 2014, Vol. 44, (5) : 732-738
Stenlund, Tobias; Öhberg, Fredrik; Lundström, Ronnie; et al.
Research in Developmental Disabilities, Vol. 34, (1) : 198-206
Blomqvist, Sven; Olsson, Josefine; Wallin, Louise; et al.
Annals of Occupational Hygiene, Oxford Journals 2012, Vol. 56, (1) : 10-17
Milosavljevic, Stephan; Bagheri, Nasser; Vasiljev, Radivoj M; et al.
International Journal of Industrial Ergonomics, Vol. 42, (4) : 392-396
Milosavljevic, Stephan; Mani, Ramakrishnan; Ribeiro, Daniel Cury; et al.
International Society for Gait and Posture Research (ISPGR), Trondheim, June 24 - 28, 2012.
Rehn, Börje; Stenlund, Tobias; Öhberg, Fredrik; et al.
International Journal of Industrial Ergonomics, Elsevier 2011, Vol. 41, (3) : 317-321
Milosavljevic, Stephan; McBride, David I.; Bagheri, Nasser; et al.
Annals of Occupational Hygiene, Vol. 55, (3) : 286-295
Milosavljevic, Stephan; McBride, David I; Bagheri, Nasser; et al.
Applied Ergonomics, Vol. 41, (4) : 530-535
Milosavljevic, Stephan; Bergman, Frida; Rehn, Börje; et al.
Physical Therapy Reviews, Vol. 13, (6) : 427-433
Rehn, Börje; Nilsson, Peter; Norgren, Martin
Advances in Physiotherapy, Taylor & Francis 2007, Vol. 9, (3) : 129-135
Blomqvist, Sven; Rehn, Börje
Scandinavian journal of medicine & science in sports, Vol. 17, (1) : 2-11
Rehn, Börje; Lidström, J; Skoglund, J; et al.
Applied Ergonomics, Vol. 37, (6) : 793-799
Åström, Charlotte; Rehn, Börje; Lundström, Ronnie; et al.
International Journal of Industrial Ergonomics, Vol. 35, (9) : 831-842
Rehn, Börje; Lundström, Ronnie; Nilsson, Leif; et al.
Noise and Vibration Worldwide, Vol. 36, (1) : 13-18
Rehn, Börje; Lundström, Ronny; Nilsson, Tor; et al.
Annals of Occupational Hygiene, Vol. 49, (3) : 267-275
Rehn, Börje; Nilsson, Tohr; Olofsson, Bodil; et al.
BMC Musculoskeletal Disorders, Vol. 5, (1)
Rehn, Börje; Nilsson, Tohr; Järvholm, Bengt
Journal of Sound and Vibration, Vol. 253, (1) : 21-29
Rehn, Börje; Lundström, Ronnie; Nilsson, Tohr; et al.

Forskargrupper

Gruppmedlem

Forskningsprojekt

1 januari 2022 till 31 december 2024
1 januari 2008 till 30 september 2012

Aktiviteter
Jag undervisar huvudsakligen om människokroppens struktur och funktion, områden där jag har både vidareutbildning och erfarenhet. Undervisningen inkluderar såväl teori som praktik. Inom Fysioterapeutprogrammet ansvarar jag för kurserna Fysioterapi – funktionell anatomi och fysiologi (15 hp) och Fysioterapi – arbetsfysiologi (7,5 hp).

Pedagogiskt förhållningssätt
Ämnesdidaktik är viktigt för att kunna ge relevanta exempel och skapa realistiska situationer för professionsutbildningar som fysioterapeutprogrammet. Jag uppskattar studenternas olika inlärningsstilar och tror på en varierad lärmiljö. Själv lär jag mig bäst genom att prova och diskutera, och i min undervisning strävar jag efter att använda studentaktiva metoder och digitala verktyg för att främja självständigt, kritiskt och medskapande lärande.

Uppdrag
Jag har varit aktiv vid medicinska fakulteten på Umeå universitet, bland annat som koordinator för forskaraspiranterna och ledamot i grundutbildningsrådet. Jag har även varit ordförande för programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut- och idrottsprogrammen. Dessutom har jag genomfört en sabbatsperiod vid Ohio State University i USA.