Björn Åstrand är legitimerad lärare, FD i historia och universitetslektor i pedagogiskt arbete. Han bedriver både historisk och utbildningsvetenskaplig forskning.
Björn Åstrand är legitimerad lärare och FD i historia. Han har varit både universitetsadjunkt och universitetslektor i historia men är numera universitetslektor i pedagogiskt arbete. Hans forskning berör både historia och utbildningsvetenskap. Han har varit dekan med ansvar för lärarutbildning och utbildningsvetenskaplig forskning på både Umeå och Karlstads universitet samt visiting scholar på Stanford University. Han har varit internationellt verksam inom exv. Teacher Education Policy network in Europe (TEPE) och samarbetar med Stanford Teacher Education Program (STEP). Han var ledamot av 2015:års Skolkommission och haft två uppdrag som regeringens särskilda utredare gällande utredningarna Bättre skola genom mer attraktiva skolprofessioner och En mer likvärdig skola. (SOU 2017:51, SOU2018:17 och SOU 2020:28)
Åstrand var 2013 - 2021 extern ledamot av styrelsen för Södertörns högskola och är sedan 2020 extern ledamot i styrelsen för Högskolan i Innlandet (Norge).
2022-2023 var Åstrand ledamot av Utbildningsvetenskapliga kommittén inom Vetenskapsrådet (VR) och han var ledamot av styrgruppen för projektet Skolan i tiden inom Kungliga Ingenjörnsvetenskapsakademin (IVA) 2020-2022. Sedan år 2020 är Åstrand ledamot av utbildningskommitten inom Kungliga Vetenskapsakademin (KVA).
Vidare är han ledamot av styrelserna för Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond (MAW), Jacob Wallenbergs stiftelse, särskilda fonden (JWS), Ekon. dr Peter Wallenbergs Stiftelse för Ekonomi och Teknik (PWS) samt ledamot av det vetenskapliga råd som är knutet till Stiftelsen för Ekonomisk Historisk Forskning inom Bank och Företagande. Åstrand är 240101 - 241231 tjänstledig på 60% för uppdrag inom Wallenbergsstiftelserna.