Jag är universitetslektor och docent i språkdidaktik och forskar om andraspråksutveckling, flerspråkighet och litteracitet. Jag undervisar främst om svenska som andraspråk.
I min forskning har jag främst inriktat mig på vuxna andraspråksinlärare av svenska. Jag har studerat litteracitetspraktiker bland elever inom svenska för invandrare (sfi). I min avhandling (Norlund Shaswar 2014) använde jag etnografisk metod för att undersöka vilka samband som fanns mellan fem sfi-elevers läsande och skrivande i vardagslivet och inom sfi-studierna. Jag har även, delvis tillsammans med kollegor, utforskat digitala och flerspråkiga litteracitetspraktiker hos sfi-elever och undersökt hur dessa praktiker kan tas tillvara som resurser för att utveckla undervisningen.
Jag utför ett forskningsprojekt om uttalsundervisning inom sfi. Där är syftet att tillsammans med sfi-lärare utforska och utveckla undervisningsmetoder som fungerar väl för elever som har kort tidigare skolgång.
I ett samverkansprojekt som jag utför tillsammans med två sfi-lärare undersöker vi hur det fungerar att använda körsång som en del i språkundervisning. Där är fokus på elevernas utveckling av uttal, främst med inriktning mot prosodi.
Ytterligare ett tema inom min forskning är språklig mångfald inom lärarutbildning.
Jag undervisar huvudsakligen på kurser i svenska som andraspråk, dels inom ämneslärarprogrammet och dels på fristående kuser.