Docent, Forskare och lärarutbildare inom Matematikdidaktik, Kunskapsbedömning och Specialpedagogik samt kombinationer av dessa.
Anette Bagger är docent i pedagogik med inriktning matematikdidaktik och specialpedagogik. Bagger har en bakgrund som grundskollärare i Ma/NO, specialpedagog och som synrådgivare på Specialpedagogiska Skolmyndigheten (SPSM).
Bagger har arbetat med praktiknära verksamhetsutveckling och frågor som rört inkludering, kvalitet och likvärdighet för alla elever. För att jobba med och påvekra denna typ av frågor, behöver både individ, organisation och samhälle tas i beaktande utifrån olika perspektiv och kunskapsområden. Frågor som Bagger fokuserar i sina projet rör lärares professionsetik och diskurser inom matematikundervisning och kunskapsbedömning
Baggers forskar om specialpedagogik, matematikdidaktik, bedömning och kombinationer av dessa. Det innebär att hon ägnat sig åt och studerat elever i behov av stöd och vad som är specifikt för dessa i skolans styrning och undervisning. Aspekter av flerspråkighet och språklighet generellt i bedömningspraktiker är också ett intresseområde. Bagger har haft och har projekt inom både grundsärskolan och grundskolan, men framförallt rörande de yngre skolåren. Planeringen, genomförandet och följderna av olika bedömningspraktiker är det område som oftast är involverade, och då framförallt utifrån sociopolitiska, relationella och sociala aspekter.