Alberto Altés har studerat arkitektur och stadsplanering i Valladolid (Spanien), Barcelona (Spanien) och Delft (Nederländerna), samt kritisk teori/museologi vid Independent Studies Program i Barcelona (MACBA, Spanien). Efter en postdoktoral forskartjänst vid arkitekturinstitutionen på TU Delft (2017–2020) har han varit lektor i arkitektur vid Bergen Arkitekthøgskole i Norge och vid Fakulteten för konst, musik och design i Bergen (KMD, Bergen), innan han landade i Umeå Konsthögskola 2024.
Han har undervisat i arkitekturteori och -historia, arkitektonisk design och konstruktion samt grafisk uttrycksform, med ett särskilt intresse för icke-normativa och kritiska pedagogiska metoder som syftar till att möjliggöra inkluderande kollektivt lärande. Han har även utvecklat och lett kurser och workshops med fokus på experimentellt/kreativt/kritiskt skrivande, samt en rad design-build-projekt som ofta baserats på improvisation, ofta med trä som huvudsakligt material. Han är intresserad av att utforska "love, care and delay" som sätt att engagera sig i arkitektur/spatiala/konstnärliga praktiker och arbetar ofta med dans/koreografi som ett skapande verktyg.
Han har varit medredaktör för "Intravention, Durations, Effects: Notes of Expansive Sites and Relational Architectures" (2013, Spurbuch Verlag) och "The Power of Experiment" (2016, Lissabon Architecture Triennale). Hans senaste publikationer inkluderar bokkapitel i "The Constituent Museum" (Constituent) (2018, Valiz, Amsterdam), "Rethinking the Social in Architecture" och "After Effects: Theories and Methodologies in Architectural Research", (2019, Actar, Barcelona); och "Intraventions in Flux: Towards a Modal Spatial Practice that Moves and Cares" (Intraventions) som del av "Architecture and Collective Life", (2021, Routledge, London). Tillsammans med Klaske Havik har han nyligen publicerat "Choreography as a tool to understand architectural situatedness: a mediating intervention at Hiedanranta industrial heritage site, Finland" (Hiedanranta) i The Journal of Architecture (2022).
Hans senaste och viktigaste utställningsarbeten har varit de två senaste "End of Year Exhibitions" på Bergen Arkitekthøgskole, 2022 och 2023; "WildCare: Architectures of Love and Correspondence" vid Porto Designbiennalen 2021 (Wild Care); och "The Exhibition that Happened in the Corridor" på TUDelft, 2020.
Han har varit gästföreläsare vid Konstfack – Högskolan för konst, konsthantverk och design i Stockholm (Sverige) och vid Academy of Landscape and Territorial Studies i Tromsø (Norge). Från 2011 till 2017 var han assisterande professor vid Umeå Arkitekthögskola, där han var med och grundade och co-ledde Laboratory of Immediate Architectural Intervention; och från 2006 till 2011 undervisade han vid ETSAV School of Architecture i Sant Cugat (Barcelona). I sin doktorsavhandling "Delaying the Image: Towards an Aesthetics of Encounter" (PhD) närmar han sig film som en form som tänker och som ett redskap för spatial kritik, där han utforskar "mötet" som en långsam, omsorgsfull och öppen praktik.
Han är också medgrundare och partner i LandLab Arkitektur AB, en transversal praktik byggd kring omsorg och situationsbundenhet.